Gereden: Toyota Avensis

Aziaat krijgt nieuwe dieselmotor

Gereden: Toyota Avensis
De Toyota Avensis gaat alweer even mee, maar voordat hij over ruwweg twee jaar wordt vervangen door een volledig nieuwe variant, geven de Japanners de auto nog een forse facelift. Met daarbij interessant dieselnieuws.

Toyota heeft al enige tijd geleden besloten dat het dieseltechniek niet extreem belangrijk vindt, men focust liever op hybride oplossingen voor benzinemodellen. Mede daardoor wordt er nauwelijks nog geïnvesteerd in nieuwe dieselmotoren. Dat is natuurlijk een nadeel in Europa, waar zeker voor de grotere modellen dieseltechniek noodzakelijk is als je een beetje marktaandeel wilt. Gelukkig voor de Japanners hebben ze al enige tijd een samenwerking met BMW. Zo delen de merken brandstofcel-knowhow en werken ze zelfs samen aan een nieuwe sportwagen. En uiteraard heeft BMW ook massa's dieselmotoren in de schappen liggen, Toyota mocht daar even shoppen. En zo vinden we in de nieuwe Avensis een 1.6 diesel die we nog kennen uit de vorige Mini Cooper, en de nieuwe 2.0 dieselmotor voor de middenklasser komt ook uit de BMW-winkel.

Voor Nederland zal de 1.6 vanwege 20 procent bijtelling (sowieso dit jaar, maar als Toyota er nog een paar gram afkrijgt ook voor 2016) stukken belangrijker zijn. We kiezen daarom deze versie als we met de nieuwe Aziaat op pad kunnen.

Met 112 pk is de auto niet bepaald een strepentrekker. Je moet het van het koppel van 275 Nm vanaf 1.750 tpm benutten om een beetje vaart in de auto te krijgen. Het turbogat is ook vrij duidelijk aanwezig, sommige concurrenten bieden al meer trekkracht bij minder toeren. De motor is wel relatief stil, iets wat snel in positieve zin opvalt. Het onderstel verschilt bovendien duidelijk van de vorige Avensis, waarbij Toyota nu vooral op comfort heeft gemikt. De vering is wat minder stug gemaakt, terwijl de demping juist is aangescherpt om de auto op koers te houden. In combinatie met de stille diesel is de Avensis daardoor een vrij fijne reisauto geworden, die niet het stoterige heeft wat Aziaten nog wel eens hebben. Wel jammer dat het stuur heel beperkt verstelbaar is, de zitpositie is hierdoor niet ideaal.

Wil je meer weten over de vernieuwde Avensis? Lees dan de volledige rij-impressie binnenkort in AutoWeek!

Lezersreacties (18) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.