AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Toyota Avensis 2.2 D-4D D-CAT
In het motorenprogramma van de Toyota Avensis kwam tot nu toe maar één diesel voor. Voortaan is er keuze uit drie zelfontbranders. De krachtigste daarvan is tegelijk ook de schoonste en komt in aanmerking voor 600 euro korting op de BPM.
In het motorenprogramma van de Toyota Avensis kwam tot nu toe maar één diesel voor. Voortaan is er keuze uit drie zelfontbranders. De krachtigste daarvan is tegelijk ook de schoonste en komt in aanmerking voor 600 euro korting op de BPM.
De Toyota Avensis 2.2 D-4D D-CAT trekt er flink aan. Z'n nieuwe 2.231 cc dieselmotor ontwikkelt maar liefst 400 Newtonmeter koppel en niet te vergeten 177 pk vermogen. Dat maakt hem tot de krachtigste viercilinder diesel. De prestaties zijn er ook naar; een top van 220 en een acceleratie 0-100 in 8,6 s. Over het algemeen werken de zelfontbranders die nu worden geproduceerd met elektromagnetische injectoren. De motor in de Avensis 2.2 D-4D D-CAT maakt gebruik van piëzo-elektrische injectoren. Voordeel daarvan is dat ze meer brandstof in kunnen spuiten, maar vooral dat ze twee keer zo snel reageren als elektromagnetische injectoren. Resultaat is dat per verbrandingsslag de dieselolie in vijf porties in de cilinders kan worden gespoten. Dat levert een gelijkmatigere en schonere verbranding op. Een motor wordt daardoor stiller, zuiniger en schoner.
De injectoren van de 2.2 D-4D D-CAT hebben tien – uiterst kleine – openingen. Dankzij dit grote aantal openingen verdampt en vernevelt de brandstof beter, waardoor het brandstofmengsel van de dieselmotor minder sterk samengeperst hoeft te worden. Zo komt het dat de 2.2 D-4D D-CAT krachtbron kan werken met de laagste compressieverhouding van alle dieselmotoren ter wereld; 15,8:1. Die lagere compressie helpt ook om de motor stiller te maken. Gevolg is dat je aan boord van de Avensis 2.2 D-4D D-CAT eigenlijk niet in de gaten hebt dat er een zelfontbrander in het vooronder aan het werk is. De nieuwe machine kreeg keramisch gloeibougies, die veel hogere temperaturen aan kunnen dan metalen en hun optimale werktemperatuur ook veel eerder bereiken. Met als resultaat een snellere koude start. Sneller werkt ook de, lichtere turbocompressor.
De injectoren van de 2.2 D-4D D-CAT hebben tien – uiterst kleine – openingen. Dankzij dit grote aantal openingen verdampt en vernevelt de brandstof beter, waardoor het brandstofmengsel van de dieselmotor minder sterk samengeperst hoeft te worden. Zo komt het dat de 2.2 D-4D D-CAT krachtbron kan werken met de laagste compressieverhouding van alle dieselmotoren ter wereld; 15,8:1. Die lagere compressie helpt ook om de motor stiller te maken. Gevolg is dat je aan boord van de Avensis 2.2 D-4D D-CAT eigenlijk niet in de gaten hebt dat er een zelfontbrander in het vooronder aan het werk is. De nieuwe machine kreeg keramisch gloeibougies, die veel hogere temperaturen aan kunnen dan metalen en hun optimale werktemperatuur ook veel eerder bereiken. Met als resultaat een snellere koude start. Sneller werkt ook de, lichtere turbocompressor.
Het belangrijkste verschil tussen de – ook nieuwe - 'gewone' 2.2 D-4D motor en z'n technisch meer geavanceerde broer zit 'm overigens niet in het vermogen en koppel, maar in de katalysator die de 2.2 D-4D D-CAT zo schoon maakt dat de Avensis met die machine in aanmerking komt voor 600 euro korting op de BPM.
Dat de 'gewone' 2.2 D-4D motor niet zo geavanceerd is als de 2.2 D-4D D-CAT, vertaalt zich in een beduidend lager koppel; geen 400 maar 310 Newtonmeter. Ook het vermogen komt lager uit; 150 in plaats van 177 pk. De prestaties liggen, begrijpelijkerwijs ook lager: top 210; acceleratie 0-100 in 9,3 s. Je hoort bij de 2.2 D-4D af en toe ook wel dieselgeluidjes, terwijl die bij de versie met D-CAT zo goed als afwezig zijn, maar toch is ook de 'gewone' motor keurig stil.
Dat de 'gewone' 2.2 D-4D motor niet zo geavanceerd is als de 2.2 D-4D D-CAT, vertaalt zich in een beduidend lager koppel; geen 400 maar 310 Newtonmeter. Ook het vermogen komt lager uit; 150 in plaats van 177 pk. De prestaties liggen, begrijpelijkerwijs ook lager: top 210; acceleratie 0-100 in 9,3 s. Je hoort bij de 2.2 D-4D af en toe ook wel dieselgeluidjes, terwijl die bij de versie met D-CAT zo goed als afwezig zijn, maar toch is ook de 'gewone' motor keurig stil.
Behalve de motor, is ook de handgeschakelde zesversnellingsbak waarmee de 2,2-liter diesels gecombineerd worden, nieuw. Hij schakelt soepel snel en exact. Zo vlot als de bak schakelt, zo makkelijk gaat ook het koppelen; het pedaal werkt licht en de koppeling grijpt soepel en goed doseerbaar aan.
Begin juni staat de Avensis met de nieuwe dieselmotoren bij de dealers. De prijsstelling is bijzonder concurrerend.
Prijzen
2.2 D-4D Linea Luna 31.100 euro
2.2 D-4D Executive 33.250 euro
2.2 D-4D D-CAT Clean Power Linea Luna 33.100 euro
2.2 D-4D D-CAT Clean Power Executive 35.250 euro
Meerprijs 5-deurs 500 euro
Meerprijs Wagon 1.050 euro
De volledige rij-impressie met de Toyota Avensis 2.2 D-4D D-CAT staat in AutoWeek 22, die woensdag 25 mei in de winkels ligt.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Deze Toyota Avensis is net ingereden - Liefhebber Gezocht
Toyota Avensis – 2004 – 356.677 km – Klokje Rond
Praktijkverbruik
Praktijkverbruik Toyota Avensis 1.8 VVT-i: Zuinig in de schaduw?
Toyota Avensis Touring Sports 1.8 VVT-i - 2018 - Welkom Duurtest
Op Zoek Naar