Gereden: Toyota Avensis

Toyota Avensis
Drie jaar na de introductie van de Avensis vond Toyota het tijd voor een opfrisbeurt. Wij reden een blokje om.
Drie jaar na de introductie van de Avensis vond Toyota het tijd voor een opfrisbeurt. Wij reden een blokje om.
De Avensis heeft een nieuwe voorbumper, een gewijzigde grille, nieuwe met rookglas afgewerkte koplampunits en LED-richtingaanwijzers ingebouwd in de buitenspiegels.
Ook onderhuids is er nieuws; de 2,0-liter zelfontbrander waarmee de Avensis tot nu toe leverbaar was, heeft een opvolger gekregen. Het is een compleet nieuwe aluminium 2,0-liter D-4D-motor, afgeleid van de 2,2-liter D-4D-krachtbronnen die al in het motorengamma voorkwamen. Het vermogen steeg van 116 naar 126 pk en het koppel nam toe van 280 naar 300 newtonmeter. De extra power vertaalt zich ook in hogere prestaties; een topsnelheid van 200 in plaats van 195 km/h en een acceleratie 0-100 van 10,6 in plaats van 11,2 seconden.
De Avensis wordt niet alleen in Europa gebouwd; hij werd ook voor de Europese markt ontworpen. Dus is het niet gek dat Toyota de Avensis rijeigenschappen heeft willen geven die de gemiddelde Europese automobilist bevallen. Veel Europeanen houden wel van een actieve rijstijl en daarom heeft het onderstel een iets dynamischer karakter gekregen. De stabilisatorstang vóór is voortaan dikker, waardoor de Avensis in bochten minder overhelt en strakker op de weg ligt. Achter is de stabilisatorstang dunner geworden om de wagen iets makkelijker de bocht in te laten sturen. De werking van de demping werd aan de gewijzigde ophanging aangepast. Ten slotte is er aan de stuurinrichting gesleuteld, om de besturing communicatiever te maken.
Vanaf 7 juni staat de vernieuwde Avensis bij de Toyota dealer. Versies met de nieuwe 2,0-liter D-4D motor – met roetfilter – worden pas in september leverbaar, maar zijn al wel te bestellen.
Meer over de nieuwe Avensis leest u in AutoWeek nr. 23 (7-14 juni).

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.