Gereden: Tesla Model S P85D

Tesla Model S
Tesla Model STesla Model DTesla Model DTesla Model DTesla Model S
Omdat klanten uit 4x4-landen zoals Noorwegen en Zwitserland er praktisch om smeekten, brengt Tesla nu een vierwielaangedreven versie van haar Model S. De Dual Motor is er ook in de overtreffende trap: de 700 pk sterke P85D. Wij mochten er al mee rijden.

De P van Performance, de 85 als aanduiding van de flinke accucapaciteit (85kWh) en de D van Dual Motor. Meer heb je niet nodig om te begrijpen wat de gedachte is achter de snelste Tesla ooit. Sterker nog, Tesla claimt de rapste sedan (al is het feitelijk een hatchback) van het moment in huis te hebben. Ze hebben dan ook wel wat om mee te schermen, want de indrukwekkende prestaties van de Model S P85D laten zelfs een Porsche Panamera Turbo S het schaamrood op de remklauwen krijgen. Waar die Duitser minimaal 3,8 tellen nodig heeft om van nul naar honderd te accelereren, snoept de volledig elektrische top-Tesla daar nog eens vier tienden van af.

Overweldigend

3,4 seconden is een onwerkelijk snelle tijd, en het blijkt dat je hersenen het al snel lastig vinden om bij te benen wat er allemaal gebeurt. Tenminste, de mijne wel. De combinatie van vier wielen die moeiteloos tractie vinden, een immense lading trekkracht (930 Nm!) die meteen vanaf stilstand beschikbaar is en de niet aflatende sleur voorwaarts vormt een overweldigende ervaring, die zelfs ervaren supercarbestuurders onder de indruk krijgt. Het feit dat dit geweld ook nog eens gepaard gaat met niets anders dan een steeds hoger klinkend gezoem en wat bandengeruis maakt de acceleratie er des te surrealistischer op. "Ga ik echt al zó snel?!" Ja, het gaat écht zo snel...

Torque Vectoring

Opvallend is de souplesse waarmee de twee motoren (een kleine voorin, de P85D heeft achterin een sterker exemplaar dan de 'normale' 85 Dual Motor) samenwerken. De voorste drijft de voorwielen aan, de achterste geeft de achterbanden op hun donder maar de twee 'assen' communiceren constant met elkaar. Maar liefst honderd keer per seconde meet de computer of de wielen voldoende tractie hebben en zodra een wiel door slipt, kan het systeem de aandrijfkrachten in enkele milliseconden gunstiger verdelen. De P85D heeft daardoor vrijwel altijd tractie en weet meer dan uitstekend raad met zijn fikse krachtreserve. Een indrukwekkende ervaring.

Hoe we de Tesla Model S P85D tot in detail hebben ervaren, kun je binnenkort lezen in het verhaal dat we publiceren in de eerste GTO Magazine van 2015. GTO 01 verschijnt in maart in de winkels, maar AutoWeek-abonnees krijgen hem natuurlijk automatisch in de bus. Overigens brengen we eveneens snel een video van de P85D op autoweek.nl, dus houd de site in de gaten.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (107)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.