Gereden: Subaru Levorg

Dag Legacy, welkom Levorg!

Subaru Levorg
Het merk Subaru verkoopt de laatste jaren zo weinig auto's dat het geen hele rare vraag is of het merk nog wel toekomst ziet in Nederland. Maar daarover is de Europese organisatie kort maar krachtig. 'Stoppen? Nooit. Wij zijn een Global Brand. Daar hoort Nederland gewoon bij.' En de nieuwe Levorg is een belangrijk onderdeel van Subaru's vertrouwen in de toekomst. Wij reden hem al!

Het is voornamelijk de CO2-tax geweest die Subaru in de verdomhoek heeft gezet. Het standaard 4WD en gebrek aan kleine zuinige motoren deden de prijzen geen goed. Maar het merk houdt vol en daarom is hier een Levorg. Een wát? Een Levorg. Een samentrekking van LEgacy, reVOlution en touRinG. Jawel. De auto vervangt in Nederland in praktijk de Legacy, wiens vijfde generatie niet aansloeg bij het Europese publiek.

De Levorg is daarom anders: de auto staat op hetzelfde platform als de WRX STi, tot de B-stijl is de koets exact hetzelfde. Dat maakt de auto eigenlijk tot een soort Impreza-station, maar zo compact oogt en voelt hij absoluut niet. Die wielbasis én de lengte zitten precies tussen de 4e en 5e Legacy in, en met ruim 520 liter bagageruimte en goede been- (en hoofd-) ruimte op de achterbank.

De nieuwe 1,6-liter turboboxermotor is een erg mooi blok met veel trekkracht en een prachtige loop. Jammer dat Subaru het geluid niet wat meer ruimte geeft, de boxerroffel is slechts in de verte aanwezig. De standaard CVT is speciaal voor de Europese markt voorzien van fictieve stappen zodat er meer toerenopbouw is bij fel accelereren. Dat doet de aandrijflijn goed, al blijven wij geen overdreven fan van het type automaat. Hij neemt hoe dan ook een stukje controle uit handen en dat is niet altijd prettig, al erkennen we dat er mensen zijn die erbij zweren. En as far as CVT goes, is dit één van de betere varianten!

Gezien de goede ervaringen met Japanse handbakken en de prachtige nieuwe motor hadden we deze combinatie graag geprobeerd. Het mocht niet zo zijn. De Levorg, krijgt standaard 4WD, standaard CVT en in Nederland standaard de 1,6-literturbo met 170 pk. Dat houdt de zaken wel overzichtelijk.

Wil je meer lezen over de Levorg, bijvoorbeeld over zijn op de WRX STi gebaseerde rijeigenschappen? Lees de volledige rijimpressie dan binnenkort in AutoWeek.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (59)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.