Gereden: Subaru Legacy/Outback

Subaru Legacy
De Subaru Legacy en z'n ruigere, cross-over broer Outback kregen meer dan alleen een facelift. Ze zijn tevens fiks afgeslankt. De eerste rij-indruk is positief.

De Subaru Legacy en z'n ruigere, cross-over broer Outback kregen meer dan alleen een facelift. Ze zijn tevens fiks afgeslankt. De eerste rij-indruk is positief.

Subaru"s middenklasser wordt vernieuwd, groeit iets groter en... wordt evengoed lichter van gewicht. Da's nou vooruitgang. De nieuwe Subaru Legacy, nu in de winkel, is klaargestoomd voor 2004. De sedan ziet er het 'nieuwste' uit omdat deze een opmerkelijk anders gestileerd achterste heeft gekregen. Subaru claimt dat voor de nieuwe Legacy-carrosserie  -zonder aan stijfheid te hebben ingeboet- een 'efficiëntere' staalsoort is gebruikt waardoor extra verstevigingen achterwege konden blijven. Doe daarbij meer aluminium (achterklep, bumperbalken, stuurkolom) en de makers pakken zomaar ± 70 kg vergeleken met Legacy III. 
Rijden deed de Legacy altijd al goed, dat is zo gebleven. Comfortabel geveerd maar niet te week. Hij is vlot, maar ook niet echt snel (we reden de instap 2.0i-138 pk). Verder ligt de auto lekker stabiel in rechte lijn én bochten, maar verwacht ook geen wonderen van die standaard AWD, Subaru's handelsmerk. Ook Legacy-bochtensnelheden zijn eindig. Kort: de nieuwe Legacy is de degelijke allrounder gebleven die het was. Een allemansvriend, even wat anders-dan-anders, waar toch iedereen mee zal kunnen lezen en schrijven.
Toch ook merkbare verbeteringen. De vijfbak bijvoorbeeld schakelt beter dan voorheen. Ook het gevoel dat de auto onderweg geeft, is een stap vooruit. Zoals Avensis en Accord eerder al beduidend voornamer werden, zo gaat ook deze Legacy omhoog in de vaart der middenklassers. Jammer dat het stuurwiel niet in diepte verstelbaar is, anders was de zitpositie subliem geweest. Over verstelbaarheid en steun van de voorstoelen alleen goed nieuws. Ook positief zijn we over het zicht rondom in de Touring Wagon: lekker veel glas. En de ruimte op de achterbank (de auto werd 3,5 centimeter langer, wielbasis + 2 cm) is de droom van iedere familyman. Zat voor hoofd en benen.
Ook de Outback met 2,5-liter viercilinder en automaat hebben we gereden. Zeker ook een uitstekend handelbare, praktische auto, met best smaakvol-stoere looks, maar de motor-bak combinatie komt niet uit de verf. De 4-trapsautomaat met Sportshift (ook handmatig sequentieel te schakelen) verdoezelt dat er 165 paardekrachten staan te trappelen. Zowel in D als  handmatig, is de gretigheid van de auto onvoldoende. Jammer dat de 2-liter niet op de Outback te krijgen is, want deze 2.5 voegt weinig toe.
De 3-liter 6-cilinder boxer van 245 pk, een motorvariant voor zowel de Sedan, de Touring Wagon als de Outback, komt in januari 2004 en alleen in combinatie met een 5-traps automaat met Sportshift.
In AutoWeek nr. 49 (26 november) vind u een uitgebreide rij-impressie van de nieuwe Subaru Legacy en Outback.

Prijzen Legacy
2.0i  € 27.995
2.0i Automaat € 29.995
2.5i € 29.495
2.5i Automaat € 31.495
Touring Wagons + 1000 euro

Prijzen Outback
2.5i  € 32.495
2.5i Automaat € 36.495

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.