Gereden: Subaru Legacy/Outback
De Subaru Legacy en z'n ruigere, cross-over broer Outback kregen meer dan alleen een facelift. Ze zijn tevens fiks afgeslankt. De eerste rij-indruk is positief.
Subaru"s middenklasser wordt vernieuwd, groeit iets groter en... wordt evengoed
lichter van gewicht. Da's nou vooruitgang. De nieuwe Subaru Legacy, nu in de winkel,
is klaargestoomd voor 2004. De sedan ziet er het 'nieuwste' uit omdat deze een
opmerkelijk anders gestileerd achterste heeft gekregen. Subaru claimt dat voor
de nieuwe Legacy-carrosserie -zonder aan stijfheid te hebben ingeboet- een 'efficiëntere'
staalsoort is gebruikt waardoor extra verstevigingen achterwege konden blijven.
Doe daarbij meer aluminium (achterklep, bumperbalken, stuurkolom) en de makers pakken zomaar ±
70 kg vergeleken met Legacy III.
Rijden deed de Legacy altijd al goed, dat is zo gebleven. Comfortabel geveerd
maar niet te week. Hij is vlot, maar ook niet echt snel (we reden de instap 2.0i-138
pk). Verder ligt de auto lekker stabiel in rechte lijn én bochten, maar verwacht
ook geen wonderen van die standaard AWD, Subaru's handelsmerk. Ook Legacy-bochtensnelheden
zijn eindig. Kort: de nieuwe Legacy is de degelijke allrounder gebleven die het
was. Een allemansvriend, even wat anders-dan-anders, waar toch iedereen mee zal
kunnen lezen en schrijven.
Toch ook merkbare verbeteringen. De vijfbak bijvoorbeeld schakelt beter dan voorheen.
Ook het gevoel dat de auto onderweg geeft, is een stap vooruit. Zoals Avensis
en Accord eerder al beduidend voornamer werden, zo gaat ook deze Legacy omhoog
in de vaart der middenklassers. Jammer dat het stuurwiel niet in diepte verstelbaar
is, anders was de zitpositie subliem geweest. Over verstelbaarheid en steun van
de voorstoelen alleen goed nieuws. Ook positief zijn we over het zicht rondom
in de Touring Wagon: lekker veel glas. En de ruimte op de achterbank (de auto
werd 3,5 centimeter langer, wielbasis + 2 cm) is de droom van iedere familyman. Zat voor hoofd en benen.
Ook de Outback met 2,5-liter viercilinder en automaat hebben we gereden. Zeker
ook een uitstekend handelbare, praktische auto, met best smaakvol-stoere looks,
maar de motor-bak combinatie komt niet uit de verf. De 4-trapsautomaat met Sportshift
(ook handmatig sequentieel te schakelen) verdoezelt dat er 165 paardekrachten
staan te trappelen. Zowel in D als handmatig, is de gretigheid van de auto onvoldoende.
Jammer dat de 2-liter niet op de Outback te krijgen is, want deze 2.5 voegt weinig
toe.
De 3-liter 6-cilinder boxer van 245 pk, een motorvariant voor zowel de Sedan,
de Touring Wagon als de Outback, komt in januari 2004 en alleen in combinatie
met een 5-traps automaat met Sportshift.
In AutoWeek nr. 49 (26 november) vind u een uitgebreide rij-impressie van de
nieuwe Subaru Legacy en Outback.
Prijzen Legacy
2.0i € 27.995
2.0i Automaat € 29.995
2.5i € 29.495
2.5i Automaat € 31.495
Touring Wagons + 1000 euro
Prijzen Outback
2.5i € 32.495
2.5i Automaat € 36.495