Gereden: SsangYong Tivoli
SsangYong heeft bij het geboorteproces van de Tivoli goed gekeken naar de ervaringen van landgenoten Kia en Hyundai. Daarom heeft de crossover een uiterlijk dat best goed past bij de Europese smaak - de auto is ontworpen door dezelfde man die zijn naam gaf aan de Citroen DS3 - en zijn de voorzieningen aan boord zoals wij die tegenwoordig wensen in een auto. Goede navigatie (weliswaar optioneel), moderne audiosystemen en ga zo maar door: wat dat soort zaken betreft staat de Tivoli er goed bij.
Drie instellingen
Wat rijden betreft voelen we ook veel overeenkomsten met Hyundai. Dat is niet zo vreemd, want de stuurinrichting van de Tivoli is vrijwel dezelfde als in de Hyundai i30. In de SsangYong kun je bijvoorbeeld ook kiezen tussen drie instellingen (Sport, Comfort en Normal) al past het systeem dan vooral de zwaarte van de besturing aan en niet zozeer de directheid of de feedback die je van de voorwielen krijgt. Daar moet de Tivoli het dan ook niet van hebben: de auto stuurt erg licht en gemakkelijk, maar ook behoorlijk kunstmatig en gevoelloos. Dat gebrek aan gevoel gaat ook op voor het onderstel, dat soepel en stil is maar ook een beetje een eigen karakter mist. De Tivoli gedraagt zich heel voorspelbaar en rijdt best uitgebalanceerd, maar meer dan een nette zeven scoort het rijgedrag niet.
Eén motor
Voorlopig is de Tivoli leverbaar met slechts één motorkeuze, een 1,6-liter grote viercilinder zonder turbo die een vermogen van 128 pk levert. Later volgt een diesel en komen er ook vierwielaandrijving en automaten beschikbaar. De krappe 130 paarden zijn voldoende voor de Tivoli, en hoewel hij zijn echte hoogtepunt pas bij 6.000 toeren bereikt, pakt de motor (gebouwd en ontwikkeld in Oostenrijk) keurig soepel op bij lage toeren terwijl hij weinig lawaai maakt en behoorlijk vlot presteert. Het is geen overdreven moderne machine, maar hij is ook zeker niet uit de tijd. De CO2-uitstoot is wel relatief hoog en dat wreekt zich weer in de prijs van de Tivoli (vanaf 21.000 euro) maar SsangYong Nederland compenseert dat weer door de auto standaard al behoorlijk vol met aangename opties af te leveren.
Daarover lees je binnenkort meer in AutoWeek, want natuurlijk brengen we in ons magazine snel een volledige Eerste Rijtest waarin je alle details en bevindingen leest. Bovendien staat morgen (maandag 13 april) de video online. Graag gedaan, mooie zondag nog!
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Opel Ascona (1984) - In het Wild

Range Rover Evoque na vijf jaar vernieuwd

Dacia Sandero TCe 90 Bi-Fuel - 2017 - 281.386 km - Klokje Rond

Vorstelijk parkeren in Apeldoorn - zo doe je dat

Extra drukte op de weg verwacht wegens Duitsers en goed weer

GTI Treffen vindt toch dit jaar alweer plaats
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (38) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.