Gereden: SsangYong Tivoli diesel
'Die blinde ontwerper is ontslagen'
SsangYong mag in eigen land dan vierde merk zijn (na Hyundai, Kia en Daewoo), in het westen speelt het een achterhoedegevecht. Eerder choqueerde het vriend en vijand met netvliesverpletterende ontwerpen als de Actyon en de Rodius, maar met de Korando en meer recent de Tivoli zijn de eigenzinnige Koreanen beslist de goede weg in geslagen. "We hebben die blinde ontwerper de laan uit gestuurd," verklaart de Belgische importeur de koersverandering. Afgelopen zomer hadden we de Tivoli, een crossover in het B-segment, al in een vergelijkende test met de Mazda CX-3 en de Nissan Juke. Dat was nog wat te hoog gegrepen voor de dappere Koreaan, maar met zijn binnenruimte wist de Tivoli ons niettemin te imponeren en versloeg hij zijn Japanse concurrenten. Het probleem van de Tivoli is dat hij door ons CO2-beleid prijstechnisch op het niveau van zijn concurrenten zit, terwijl hij met de verfijning nog een inhaalslag te maken heeft. De importeur erkent dit probleem en zegt dan ook te werken aan een instapper die onder de twintig mille moet komen te liggen.
Vandaag rijden we de diesel en die bevalt ons een stuk beter dan de benzineversie. De motor is ondanks zijn redelijk bescheiden 115 pk verrassend levendig. Het maximale koppel van 300 Nm is over een breed spectrum beschikbaar, vanaf 1.500 tpm, waardoor de motor erg soepel en krachtig aanvoelt. Van een turbogat is amper tot geen sprake. SsangYong heeft dan nog wat in te halen, deze motor doet zeker niet onder voor de gevestigde orde; integendeel.
De volledige rij-impressie van de SsangYong Tivoli diesel staat in AutoWeek 44, die woensdag 28 oktober verschijnt.
Had je deze auto's al gezien?

SsangYong Tivoli 1.5T 163pk Fizz Airco / Nav / Gar tot 03-02-27
- 2022
- 57.958 km

SsangYong Tivoli 1.6 Sapphire Lederen Bekleding/ Navigatie
- 2015
- 78.222 km

SsangYong Tivoli 1.5 T-GDI 2WD Quartz 163PK Navi Camera Half Leder Stoel/Stuur Verw Clima Cruise Apple Carplay 2x PDC LMV18 Trekh
- 2020
- 25.882 km