Gereden: Seat Mii automaat
Dat er geen conventionele automaat of misschien ook logisch lijkend, transmissie met dubbele koppeling (DSG) in de Seat Mii leverbaar is, valt te verklaren. Dat zijn vrij dure oplossingen, een gerobotiseerde handbak kost minder geld, en in dit segment wordt toch al op elke stuiver gelet. Daarover gesproken, gekoppeld aan de 1.0 60 pk is –ie 950 euro duurder, op de 75 pk versie kost het 1.200 euro extra. Wil je zakelijk automatisch Mii'en bedenk dan wel dat het je 20 procent bijtelling oplevert in plaats van 14% voor de handgeschakelde versies van de Mii. Dat komt door de iets hogere CO2-uitstoot van de varianten met automaat. Motorrijtuigenbelastingvrij zijn ze gelukkig wel, bpm-vrij dus niet.
Even liften
De Mii automaat rijdt zoals we van dit soort gerobotiseerde handbakken gewend zijn. De verzetwissel loopt niet zo vloeiend. Je kunt altijd maar het beste de gasvoet lichtjes liften, dan schakelt –ie wat beter. Of zelf het pookje ter hand nemen, nog beter. Naar voren bewegen betekent een tandje op, de pook naar achteren duwen zorgt voor een lagere versnelling. Toch doet deze bak het in vergelijking tot bijvoorbeeld de MMT, een technisch vergelijkbare transmissie, van de Toyota Aygo helemaal niet verkeerd. Je merkt aan alles dat de bak afgericht is op zuinig mogelijk rijden. Druk je het gaspedaal niet te bruut naar de bodem dan laat hij de soepele 1.0 driecilinder vanuit lage toerentallen klimmen. Druk je te hard, door het weerstandje in het pedaal heen, dan gaat hij terugschakelen, en dat maakt het allemaal wat minder comfortabel. Heb je haast neem dan gewoon zelf het pookje ter hand.
We reden de Mii automaat in combinatie met de 1.0 75 pk, en die is vlot zat. Ook al sprint hij 0,8 seconden trager van 0 naar 100 km/h dan de handgeschakelde versie, wat neerkomt op 14 tellen rond. De 60 pk automaat heeft flink wat meer tijd nodig, en komt uit op 15,3 tellen. Dat is 1,1 seconde langer dan de handgeschakelde 60 pk-versie nodig heeft. Beide automaten ontlopen elkaar niet veel qua verbruik, 4,4 liter per 100 kilometer om 4,5 liter voor de 'zwaarste', maar zoals gezegd levert dat een CO2-uitstoot van respectievelijk 103 en 105 gram op. Door de hogere bijtellingscategorie betekent het dat deze aanvulling in Nederland vooral interessant is voor de particuliere rijder.