Gereden: Seat Leon ST X-Perience
De Leon ST X-Perience is naast de obligate dikkere bumpers met aluminiumkleurige sierdelen te herkennen aan 17-inch lichtmetalen wielen (18-inch tegen meerprijs), aluminiumkleurige dakrails en een 2,7 centimeter grotere bodemspeling. Binnenin zijn de wijzigingen al net zo bescheiden. Hier maken sportstoelen, aangepaste bekleding en wat oranje stiksels het al even subtiele verschil. Tot de komst van een voorwielaangedreven versie in juni 2015 – die ook leverbaar wordt met een 125 pk sterke 1,4-liter TSI-motor – beschikt de X-Perience net als bijvoorbeeld de Skoda Octavia Scout over een Haldex-koppeling van de vijfde generatie. Die schakelt de achterwielen bij als de omstandigheden erom vragen. Samen met het EDS (een elektronisch differentieel dat beide assen spert) kan de ruig ogende Seat daarmee best uit de voeten in niet al te zwaar terrein.
Geslaagde balans
Wat rijden op asfalt betreft, is de Leon ST X-Perience een beetje middle of the (off-)road. Dat bedoelen we niet per se negatief, want er is een geslaagde balans gevonden tussen een goed veercomfort en dynamiek. Zo helt de carrosserie ondanks het wat hogere zwaartepunt niet gek veel over in bochten en reageert de vooras snel genoeg op je stuurinput. Het is gewoon een lekker strak rijdende stationwagon. Wie echter gezien het uiterlijk en het merkimago een extra dosis sportiviteit verwacht, heeft het mis. Daarvoor is de besturing net een tikje te gevoelloos. Dit zal alleen een klein bezwaar zijn voor bestuurders die van het betere stuurwerk houden, voor 99 procent van de automobilisten is dit gewoon een erg plezierige metgezel.
Onze eerste meters maakten we met de 150 pk sterke 2,0-liter TDI-motor. Hij biedt een riante portie trekkracht en zorgt voor aansprekende prestaties. Daarnaast is hij heerlijk soepel. Al onder de 1.500 tpm gaat hij zonder morren aan de slag, terwijl hij ook niet protesteert als je doorhaalt naar de 5.000 toeren. Prettig voor mensen die regelmatig zware aanhangers (of caravans) verslepen: deze uitvoering heeft een trekgewicht van maximaal 2.000 kilo.
Lees de volledige eerste rijtest met de Seat Leon X-Perience binnenkort in AutoWeek.