Gereden: Peugeot RCZ R
Al sinds z'n introductie zijn we fan van de Peugeot RCZ. Vanwege z'n onderscheidende lijnen, het chique interieur en het comfort bijvorbeeld. Maar echt sportief? Nee, dat was de coupé niet. Daarvoor was het onderstel te comfortabel, de besturing iets te afstandelijk en de motor niet potent genoeg. Tot nu, want op al die vlakken belooft de nieuwe RCZ R er een schepje bovenop te doen. Of liever gezegd: een hele shovel, want waar de RCZ-pret voorheen ophield bij 200 pk, krijgt de nieuwe leeuw zomaar 270 pk in z'n fraai vormgegeven neus. Daarmee is het gelijk de krachtigste Peugeot ooit. Maar opvallender is dat die pk's niet worden ontwikkeld door een 2,0-liter turbo, maar een opgevoerde variant van de bekende 1.6 THP. Jazeker, 270 pk uit een 1.6, een specifiek vermogen van dik 168 pk per liter. Op papier lijkt het uiterste dus uit de viercilinder te zijn geperst.
Racemotor
Maar eenmaal onderweg op het gladde asfalt van Zuid-Franrijk voelt de vierpitter niet aan als een tot op het bot getergde racemotor. Sterker nog, bij de eerste aanraking van het gaspedaal blijft de voorwaartse versnelling zeer beschaafd, misschien wel iets té. Een moment later is de turbo opgespoeld en openbaart zich het ware karakter van de viercilinder. In één streep en met een vol klinkende brul schiet de RCZ R vooruit. Bam, volgende versnelling weer even wachten en daar gaat-ie weer. Puur op snelheid imponeert de RCZ.
Benieuwd naar al onze ervaringen met de nieuwe RCZ R? De volledige rij-impressie lees je in AutoWeek 49, die vanaf 4 december in de winkel ligt.