Gereden: Peugeot 308

Peugeot 308
De Peugeot 307 stond van 2003 tot en met 2005 bovenaan de verkoopstatistieken. Vorig jaar kwam de Astra langszij. Alhoewel de auto er nog allerminst bedaagd uitziet, is het mede daarom tijd voor z'n opvolger: de 308.
De veranderingen beginnen bij het interieur: Peugeot heeft er duidelijk werk van gemaakt om dat van de 308 een spannender aanzien te geven dan dat van zijn voorganger. En dat is gelukt, want het nieuwe interieur komt bijna Italiaans over en de materialen doen hoogwaardiger aan dan die van de 307.
De 308 is in de lengte (plus 7,4 centimeter) en in de breedte (plus 5,3 centimeter) gegroeid. De auto gebruikt dezelfde bodemplaat als de 307 en de wielbasis is gelijk gebleven. De extra lengte zit 'm dus in een grotere overhang voor en achter.
Het motorenpalet is flink op de schop gegaan. De dikste benzinemotor is voorlopig de 1,6-liter turbomotor, die al bekend is uit de 207 RC. Ook in de 308 Féline, zoals de topversie heet, levert-ie 175 pk. We mochten rijden met de 'geknepen' versie met 150 pk, die genoeg in huis heeft om lekker op te schieten. De turboloze, 120 pk sterke VTI-versie komt qua geluid opvallend genoeg sportiever over.
Dieselliefhebbers kunnen prima uit de voeten met de 1.6 HDI (110 pk). Deze diesel heeft een aangenaam hoog koppel (240 Nm, met overboost tijdelijk 260 Nm) en bovendien nauwelijks last van een turbogat. Opvallend genoeg monteert Peugeot gewoon een vijfbak, waar een zesbak in dieselland toch een beetje gemeengoed begint te worden.
De volledige rij-impressie met de Peugeot 308 is te lezen in AutoWeek 38, die op woensdag 19 september in de winkels ligt.
Video

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.