Gereden: Peugeot 307 CC
De kleine 206 CC krijgt gezelschap van de grotere 307 CC; gebouwd volgens hetzelfde recept. 'CC' staat voor Coupé-Cabriolet. Die naam zegt ook precies om wat voor soort auto het gaat; een coupé en een cabriolet in één.
Een 'CC' heeft dus een hard dak dat open kan. Dat gaat heel makkelijk; met een druk op een knop. In vijfentwintig seconden verdwijnen dak en achterruit in het achteronder. Dat kan zelfs onder het rijden; als je tenminste niet harder gaat dan 10 km/h. Met het dak open en de zijruiten omlaag wordt je voorin nog behoorlijk uit de wind gehouden door de grote ver schuin omhoog lopende voorruit. Maar als het wat harder gaat begint de wind toch vat te krijgen op bijvoorbeeld de veiligheidsgordels die dan gaan klapperen. Gaan de zijruitjes omhoog dan rijd je dan voor je gevoel nauwelijks minder open, maar het wordt aan boord meteen een stuk rustiger. Voor nog meer luwte kun je de als optie leverbare windstop monteren. Bij Peugeot hebben ze hun best gedaan om van de 307 CC een echte vierzitter te maken. Maar wil je er een beetje met de beenruimte achter toekunnen, dan moet je toch niet al te groot van stuk zijn. En de hoofdruimte achter blijft in een coupé en een cabriolet altijd een compromis. De bagageruimte heeft – met het dak dicht – een inhoud van 350 liter. Gaat het wegvouwbare dak open, dan blijft daar nog iets meer dan 200 liter van over. De 'CC' heeft een 14 centimeter langere overhang, dan de 'gewone' 307. De auto meet daardoor geen 4,20, maar 4,34 m. Behalve langer, is de 307 CC ook lager. Om de mensen voorin toch genoeg ruimte over te laten houden, zijn de voorstoelen 4 cm lager geplaatst.
De topversie van de 307 CC; de 2.0 16V 180 heeft een viercilinder motor met een vermogen van 177 pk. Die maakt een top van 228 mogelijk. Hoe snel de Coupé-Cabriolet met deze motor vanuit stilstand naar honderd optrekt is nog niet bekend, maar het sprintje zal minder dan tien tellen vragen. Bij de eerste kennismaking, maakte de 2.0 16V 180 in ieder geval zonder meer een pittige indruk. Hij komt vlot uit de startblokken en reageert alert, en met een vrolijk uitlaatronkje, op het gas. Het gevoel van sportiviteit wordt nog eens versterkt doordat de open Peugeot 307 lekker strak stuurt en, met z'n behoorlijk straf afgestemde vering en demping, stevig op de weg ligt. Z'n carrosserie is zo mooi stijf dat je hem ook op slecht wegdek niet voelt torderen. De 307 CC 2.0 16V met 138 pk motor en een top van 207, waar we ook mee reden, is wat minder pittig maar heeft verder dezelfde prettige eigenschappen. Ook is er nog de 1.6 16V met 110 pk en een top van 191. Mocht de 307 CC over de kop gaan dan worden de inzittenden niet alleen beschermd door dikke buizen in de voorruitstijlen maar ook door twee roll bars achter, die in geval van nood in een fractie van een seconde in stelling worden gebracht. Prijzen vanaf € 29.200.