Gereden: Peugeot 206 RC
Met de Peugeot 206 RC is er weer een lekkere auto toegetreden tot de GTI-brigade. We reden hem in de Franse Pyreneeën.
De 206 RC biedt met 177 pk en een keihard onderstel heel wat spektakel. Toch is het zeker geen listige auto die je in een snelle bocht plotseling verrast. Bij het liften van het gas in de bocht zet de auto zich perfect, de kont komt ietsje opzij maar het wordt niet gevaarlijk. De 2.0 16V levert door onder meer een nokkenas met variabele kleptiming 39 pk extra ten opzichte van de 206 GTI. Hij vraagt wel om een enthousiaste rijstijl. Je moet regelmatig in de vijfbak roeren, maar als de toerenteller boven de 4.000 tpm staat, gaat de RC als de bekende brandweer. De 206 RC zou met een zesbak nog beter tot zijn recht komen. De RC sprint in 7,4 seconden van 0-100 en de topsnelheid bedraagt maar liefst 220 km/h.
Elke oneffenheid in het asfalt geeft het onderstel hard door. Het uiterlijk van de RC is behalve de grote 17 inch wielen nog vrij bescheiden. Alleen de dubbele uitlaat is een beetje te veel van het goede. Verder valt de forse achterspoiler op.
De fraaie stoelen bieden veel steun bij de schouders, onder zouden ze meer mogen bieden. En nu we toch aan het zeuren zijn, de zit is net iets te hoog naar onze zin.
Met ABS, ASR en ESP beschikt de RC over voldoende elektronische hulpmiddelen. We moeten nog tot september geduld hebben om de auto in Nederland te rijden. Peugeot Nederland belooft een prijs die rond 26.000 euro ligt.
Een uitgebreid rijverslag kunt u lezen in AutoWeek nr. 21 (14-21 mei).