Gereden: Opel Zafira

Gereden: Opel Zafira
Gereden: Opel ZafiraGereden: Opel ZafiraGereden: Opel ZafiraGereden: Opel ZafiraGereden: Opel ZafiraGereden: Opel ZafiraGereden: Opel Zafira
Opel wil er beslist geen geheim van maken dat de nieuwe Zafira familie is van de Astra en laat dat duidelijk in de vormgeving tot uitdrukking komen.  Maar wat er bij de modelwisseling ook veranderde; onderhuids bleef in ieder geval één ding hetzelfde: Opels midi-MPV  hield z'n Flex7-stoelsysteem. 
Opel wil er beslist geen geheim van maken dat de nieuwe Zafira familie is van de Astra en laat dat duidelijk in de vormgeving tot uitdrukking komen.  Maar wat er bij de modelwisseling ook veranderde; onderhuids bleef in ieder geval één ding hetzelfde: Opels midi-mpv  hield z'n Flex7-stoelsysteem.  
Dat de nieuwe Zafira verwant is aan de Astra, is hem inderdaad goed aan te zien. Wat je niet ziet is dat hij voldoet aan de nieuwe Europese richtlijnen voor voetgangersbescherming. Meegevende delen rond de bumper, de koplampen, de motorkap en de wielkasten zorgen ervoor dat een voetganger bij een ongeval minder kans loopt gewond te raken.De Zafira hield het Flex7-stoelsysteem. Dit systeem biedt zitplaatsen voor maximaal zeven personen en heeft als voordeel dat het zitmeubilair altijd aan boord blijft. De tweede zitrij van de Zafira bestaat uit een opklapbare en verschuifbare bank; de derde word gevormd door twee stoelen die je uit de bodem van de laadruimte omhoog kunt halen. De indeling van het interieur bleef gelijk, maar er is wel ruimte gewonnen. Zo ging de schouderruimte op de eerste en twee zitrij er op vooruit en kunnen alle inzittenden profiteren van wat meer hoofdruimte.
De 'standaard' bagageruimte nam toe van 600 naar 645 liter; het maximale volume steeg van 1.700 naar 1.820 liter. De Zafira van de tweede generatie heeft een trekje overgenomen dat we bij veel mpv's tegen komen; de versnellingspook is nu wat hoger geplaatst en bevindt zich onderaan de middenconsole. De ruimte die daardoor vrij kwam is gebruikt voor een U-vormige handrem. Doordat je als chauffeur van de Zafira niet zo 'op de bok' zit, voelt de midi-mpv van Opel bij het rijden ook meer als, bijvoorbeeld, een Astra aan. In bochten heb je nauwelijks last van een overhellende carrosserie. Het relatief lage zwaartepunt van de Zafira speelt daarbij een rol.
Dat de nieuwe Zafira verwant is aan de Astra, is hem inderdaad goed aan te zien. Wat je niet ziet is dat hij voldoet aan de nieuwe Europese richtlijnen voor voetgangersbescherming. Meegevende delen rond de bumper, de koplampen, de motorkap en de wielkasten zorgen ervoor dat een voetganger bij een ongeval minder kans loopt gewond te raken.De Zafira hield het Flex7-stoelsysteem. Dit systeem biedt zitplaatsen voor maximaal zeven personen en heeft als voordeel dat het zitmeubilair altijd aan boord blijft. De tweede zitrij van de Zafira bestaat uit een opklapbare en verschuifbare bank; de derde word gevormd door twee stoelen die je uit de bodem van de laadruimte omhoog kunt halen. De indeling van het interieur bleef gelijk, maar er is wel ruimte gewonnen. Zo ging de schouderruimte op de eerste en twee zitrij er op vooruit en kunnen alle inzittenden profiteren van wat meer hoofdruimte. De 'standaard' bagageruimte nam toe van 600 naar 645 liter; het maximale volume steeg van 1.700 naar 1.820 liter. De Zafira van de tweede generatie heeft een trekje overgenomen dat we bij veel mpv's tegen komen; de versnellingspook is nu wat hoger geplaatst en bevindt zich onderaan de middenconsole. De ruimte die daardoor vrij kwam is gebruikt voor een U-vormige handrem. Doordat je als chauffeur van de Zafira niet zo 'op de bok' zit, voelt de midi-mpv van Opel bij het rijden ook meer als, bijvoorbeeld, een Astra aan. In bochten heb je nauwelijks last van een overhellende carrosserie. Het relatief lage zwaartepunt van de Zafira speelt daarbij een rol.

Optimaal samenwerken
Voor nog meer stabiliteit zorgt het als optie leverbare IDS Plus-chassis, met elektronisch gestuurde dempers waarvan de werking zo goed mogelijk wordt aangepast aan de wegomstandigheden, de bewegingen van de auto en de rijstijl van de bestuurder. Het Interactive Driving System (IDS) – zonder Plus -  dat we al kennen van de jongste Astra, is standaard op elke Zafira. Het zorgt ervoor dat een aantal elektronisch met elkaar verbonden rijhulpsystemen voor en optimaal resultaat samenwerken. We hebben het dan over ABS; ESP; tractiecontrole en een systeem dat probleemloos remmen in bochten mogelijk maakt. Met al die elektronische systemen waar de Zafira gebruik van maakt, is het niet vreemd dat Opel hem uitrust met elektrohydraulische stuurbekrachtiging. De mate waarin die bekrachtiging de chauffeur helpt is variabel, maar in ieder geval neemt hij hem niet te véél werk uit handen. Schakelen? Als de midi-MPV een handbak heeft, gaat de pook strak en met een beetje weerwerk door het schakelpatroon. Heeft hij automatische transmissie dan reageert die alert en zo goed als zonder schakelschokjes.
Kopers van de Zafira van de tweede generatie kunnen kiezen uit een zevental krachtbronnen. Er zijn vier benzinemotoren - de 1.6 TWINPORT met 105; de 1.8 ECOTEC met 140 pk; de 2.2 DIRECT met 150 pk en de 2.0 TURBO met 200 pk. – en drie diesels; stuk voor stuk 1.9 CDTI's met 100; 120 en 150 pk vermogen.  De diesels krijgen standaard een onderhoudsvrij diesel partikelfilter mee.
De nieuwe Zafira is van nu af te bestellen. De eerste wagens worden in augustus afgeleverd.


De volledige rij-impressie met de nieuwe Opel Zafira staat in AutoWeek 23, die woendag 1 juni in de winkels ligt.  

Gerelateerde forumtopics