Gereden: Opel Crossland X
Voorbode
Opel heeft al een kleine cross-over in het gamma in de vorm van de Mokka X. Daar komt nu de Crossland X bij. Die zit qua maatvoering en uitstraling aardig in het vaarwater van de al bestaande Mokka. Waarom zou Opel dat doen?
Helemaal identiek zijn de Opel Mokka X en de nieuwe Crossland X niet als je naar de buitenmaten kijkt, maar het scheelt maar bar weinig. De Mokka is iets langer en hoger, maar de Crossland is breder en heeft een langere wielbasis. Toch is het een wezenlijk ander auto, al is het maar omdat het onderhuids eigenlijk geen echte Opel is. Het platform waarop de auto staat, komt namelijk van Peugeot en doet ook dienst onder de 2008. De Crossland vormt het eerste tastbare resultaat van de samenwerking tussen PSA, het moederbedrijf van Peugeot en Citroën, en Opel. Inmiddels heeft datzelfde PSA het Duitse merk helemaal overgenomen. Op deze Crossland X heeft Opel nog echt zijn eigen stempel mogen drukken. Dat merk je vooral in het interieur, dat heel herkenbaar is als Opel. Omdat de Crossland de Meriva MPV moet opvolgen, zitten er echter ook wat MPV-trekjes in het interieur. Veel hoofdruimte op de achterbank bijvoorbeeld en optioneel een verschuifbare achterbank. Zo laat de Crossland uit praktisch oogpunt eigenlijk alle concurrenten achter zich.
Driecilinders
Onder de motorkap is het wél één en al Peugeot wat de klok slaat, aangezien alle motoren afkomstig zijn uit de 2008. Op benzinegebied betekent dat een 1,2-liter driecilinder in drie smaken. Zonder turbo levert hij 81 pk, met turbo 110 of 130 pk. Die middelste variant lijkt de versie om voor te gaan. Dankzij 205 Nm koppel bij 1.500 toeren per minuut heeft de Crossland X voldoende reserve, al is het natuurlijk geen sprintmonster. In samenwerking met een optionele zestrapsvolautomaat vormt hij een ontspannen, soepele aandrijflijn. Dat deel van de samenwerking bevalt dus goed.
Of de rest van de Crossland X ook zo goed bevalt, kun je binnenkort zien in de video die we in Italië maakten. In AutoWeek 20 staat bovendien de uitgebreide rij-impressie.