Gereden: nuova Alfa Romeo 147

Alfa 147
Alfa 147Alfa 147Alfa 147Alfa 147Alfa 147Alfa 147Alfa 147Alfa 147Alfa 147
De tand des tijds heeft maar nauwelijks vat gekregen op de Alfa 147. Nu is het uiterlijk toch wat bijgeschaafd. Het grootste nieuws is echter de nieuwe, krachtige 1.9 JTD 16V.

De tand des tijds heeft maar nauwelijks vat gekregen op de Alfa 147. Nu is het uiterlijk toch wat bijgeschaafd. Het grootste nieuws is echter de nieuwe, krachtige 1.9 JTD 16V.

Uitgerekte, enigszins geknepen koplampunits, met drie chromen elementen tegen een zwarte achtergrond, flankeren de nieuwe Alfa-grille. En profile is alles bij het oude gelaten. Aan de achterzijde heeft Alfa wel weer gesleuteld, maar van een revolutie is geen sprake. In het interieur moet je goed loeren om de veranderingen te detecteren. In de komende 147 is het dashboard in twee kleuren uitgevoerd. Alfa heeft daarnaast het instrumentarium licht gemodificeerd; een zilverkleurige of zwarte achtergrond siert in het vervolg de meters. Het meubilair heeft een nieuwe bekleding, door Alfa Romeo Canneloni gedoopt, dat wordt gekenmerkt door banen in de lengterichting van de zetels.

Easy Speed
Het grote nieuws ligt op motorisch vlak en betreft de toepassing van de 150 pk sterke zestienkleps 1,9-liter MultiJet commonrail turbodieselmotor in de 147. Deze krachtbron vervangt de 140 pk-JTD, en beleefde z'n debuut in de Alfa GT. Alfa biedt in het komende model ook twee oude bekenden aan; het zijn de 100 en 115 pk sterke 1,9-liter JTD's, beide met twee kleppen per cilinder. Ze zijn gekoppeld aan een vijfversnellingsbak, terwijl de zestienklepper af fabriek een zesbak meekrijgt. De twee Twin Spark 1,6'en, met een vermogen van respectievelijk 105 en 120 pk zijn weer van de partij, evenals de 2,0-liter Twin Spark (150 pk). De 2,0 is te verkrijgen met een Easy Speed-transmissie, een doorontwikkeling van Alfa's Selespeed.

Kwikzilverig karakter
Voor een eerste kennismaking kiezen we de 147 met de voor het model nieuwe MultiJet dieselmotor. Deze uitvoering heeft standaard een Comfort-onderstel. Dat onderstel, met een voorwielophanging met double wishbone draagarmen en een achterwielophanging met McPherson-veerpoten, is door Alfa fijngeslepen. Op korte hobbels en bobbels reageert de 147 nog altijd tamelijk stug, maar dat past een Alfa Romeo. Langere oneffenheden in het wegdek neemt de Alfa gecontroleerd en met gratie.
De MultiJet-motor weet te imponeren in de Alfa. Het is een van de sterkste dieselmotoren in z'n segment. Het maximale koppel van 305 Nm komt al vrij bij 2.000 tpm en het duurt even voor het weer ineen zakt. Het aggregaat geeft de 147 een kwikzilverig karakter, want het is altijd bij de les.

Politieke discussie
Alfa biedt de keuze uit drie trims: Impression, Progression en Distinctive. De Nederlandse importeur geeft nog geen prijzen vrij voor de nieuwe 147, die in januari ten tonele verschijnt, en wacht de uitkomst van de politieke discussie af rond de vrijstelling van BPM van bepaalde accessoires. Eind november hoopt de importeur wel prijzen te kunnen noemen. Wij gokken inmiddels op een vanafprijs van een kleine twintig mille voor de 1.6 en tegen de dertigduizend euro voor de 1.9 JTD 16V.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.