AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Nissan 370Z
31
Korter, breder en krachtiger, dat zijn in het kort de kenmerken van de Nissan 370Z ten opzichte van zijn veel bejubelde voorganger, de 350Z.
De 370Z is keihard gedempt. Dat komt door de kortere wielbasis, maar ook door de setup van demping en vering. Als ze bij Nissan hun Z sportiever hebben willen maken, dan is ze dat gelukt. Want de 370Z vraagt om asfalt zo glad als een biljartlaken. Temeer daar de auto door de enorm brede achterwielen en de toegenomen spoorbreedte (ten opzichte van de 350Z achter met 55mm) ontzettend gevoelig is voor sporen. Maar ook de stijvere stabilisatorstang draagt eraan bij. In bochten op wegen die al jaren niet meer door asfaltmachines bewerkt zijn zorgt dat voor onrust. En laat de regio ten noorden van Parijs waar we de auto mogen beproeven, nu net bezaaid zijn met dat soort wegen!
Natuurlijk, zo'n sportieveling mag hard zijn, en dat de 370Z stijver is dan de 350Z voel je, maar het nieuwe model krijgt er een heel ander karakter door. De 350Z is vriendelijker in de omgang, en die kon bij snel bochtenwerk beste een tikkeltje zompig aanvoelen, de 370Z is een keiharde. De banden maken veel rolgeluiden, die in het achterste deel van de koets gaan rondzingen.
De besturing is voldoende communicatief, al zou iets meer gevoel de installatie nog fijner maken. En ook al voelt de auto soms wat onrustig, de wegligging blijft top. Wel kan de auto in korte bochten met een asfaltlaag die licht vochtig is met de achterkant een stapje opzij zetten. Dat hoort nu eenmaal bij zo'n achterwielaandrijver.
Het Synchro Rev Control werkt fantastisch. De elektronica geeft bij het ontkoppelen tijdens terugschakelen een dot gas zodat de aandrijfkrachten mooi opgevangen worden wanneer je de koppeling weer op laat komen. Het voorkomt schokken door de aandrijflijn.
De volledige rij-impressie van de Nissan 370Z staat in AutoWeek 17 die vanaf woensdag 22 april in de winkels ligt.