Gereden: Nieuwe Peugeot 307

Gereden: Nieuwe Peugeot 307
Sinds de introductie van de 407 krijgen alle nieuwe Peugeots een vervaarlijk ogende, zwarte grille. De 307 had het nieuwe Peugeot-gezicht nog niet, maar hij was wel toe aan een facelift. Hét moment dus om ook hem zo'n opengesperde muil te geven.
Sinds de introductie van de 407 krijgen alle nieuwe Peugeots een vervaarlijk ogende, zwarte grille. De 307 had het nieuwe Peugeot-gezicht nog niet, maar hij was wel toe aan een facelift. Hét moment dus om ook hem zo'n opengesperde muil te geven.

De aluminium motorkap werd ingekort; de bumper valt nu hoger uit; de grille tussen de koplampen verdween en de luchtinlaat heeft een veel forser formaat gekregen. Mistlampen in het rooster vinden we standaard bij alle uitvoeringen van de vernieuwde 307. Behalve bij de XR-versies. In de 'mondhoeken' van de luchtinlaat zijn stootkussens gemonteerd, die lichte botsingen kunnen opvangen. Nieuwe koplampen lopen zo'n tien centimeter verder naar boven door. Ook de achterlichtunits zijn vernieuwd. Voortaan lijkt het of de achterlichten van elke 307 zijn opgebouwd uit LED's. Maar alleen bij de 307 CC die al van dat soort achterlichten had is dat werkelijk het geval.Ook het interieur werd een beetje onder handen genomen. Het instrumentenpaneel heeft nu dezelfde lay-out als dat van de grote 607 en alle versies van de 307 krijgen in het vervolg chroomgerande klokken. Het leveringsprogramma van de 307 omvat zeven motoren. Er zijn vier benzinekrachtbronnen: 1.4/90 pk; 1.6/110 pk; 2.0/143 pk en 2.0/177 pk. En je hebt drie zelfontbranders: 1.6/90 pk; 1.6/110 pk en 2.0/136 pk. Dan de uitrustingsniveau's. De drie- en vijfdeursmodellen en de Break zijn leverbaar als XR; XS en XT. Bij de stationwagon zien we de niveau's SW en SW Pack terug. De stationwagon wordt nu ook leverbaar als luxe Griffe of sportieve XSi; varianten die de hatchback al kende. Bestel je een SW Griffe, dan krijg je je 307 geleverd met onder andere: zwart leer; metallic lak; 16 inch lichtmetalen velgen; climate control; parkeerhulp en een regensensor. Een XSi heeft onder meer 17 inch lichtmetalen velgen en sportstoelen met halflederen bekleding. Voor de hatchback komt er een variant bij; het topmodel Féline dat leverbaar is met de 2,0-liter 177 pk benzinemotor die we al kenden uit de snelste versie van de 307 CC, of met 136 pk 2,0-liter zelfontbrander. Je herkent de Féline aan de chroomstrips in de luchtinlaat; de achterbumper met een uitsparing voor het speciaal verchroomde uitlaateindstuk; een royale achterspoiler en nieuwe 17 inch lichtmetalen velgen. Lederen bekleding is standaard. Ook op het dashboard en de portierpanelen. De Féline krijgt een aantal zaken mee die tot nu toe alleen voor de CC bestemd waren: een lederen sportstuur met Lion-grijze accenten; aluminium pedalen en een voetsteun voorzien van antislipnoppen; instrumenten met witte wijzerplaten en een aluminium pookknop. Peugeot zal de 307 CC voortaan ook met 136 pk zelfontbrander – met roetfilter - op de markt  brengen. Met die machine in het vooronder komt de CC aan een topsnelheid van 208 km/h en moet hij in 11,1 seconden van nul naar honderd op kunnen trekken. Voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor deze vlotte acceleratie is het aanzienlijke koppel dat normaal maximaal 320 Nm bedraagt, maar korte tijd kan oplopen tot 340 Nm. De 307 met de hoogste topsnelheid – 225 km/h - is de CC met 177 pk benzinemotor. Met dezelfde krachtbron haalt de Féline 220. Daar staat tegenover dat hij sneller kan optrekken. Hij sprint in 8,2 s van nul naar honderd; de CC in 9,4 seconden.  In september zal de vernieuwde 307 op de grote Duitse automobieltentoonstelling – de I.A.A. in Frankfurt – aan het publiek worden geïntroduceerd. Tegen die tijd staat hij ook bij de Nederlandse dealers in de showroom. Een greep uit de prijslijst. XR 1.4 16V 90 pk 3-deurs; € 18.990. Féline 2.0 16V 177 pk 3-deur; € 31.500. Féline 2.0 HDiF 16V 136 pk 3-deurs; € 33.990. CC 2.0 HDiF 16V 136 pk; € 37.000. SW 1.6 16V 110 pk; € 23.200. SW XSi 2.0 HDiF 16V 136 pk € 33.050.

Een uitgebreide rij-impressie leest u in AutoWeek nr. 28 (5-12 juli).