Gereden: nieuwe Opel Insignia
Vlaggenschip groeit flink, maar valt wel af
De camouflage is zo goed dat zelfs als we ernaast staan de vorm van de auto nog steeds vrij onduidelijk is. Onder de psychedelische zwart-wit kleuren zitten ook allerlei kunstofdelen die de echte vorm verborgen houden. Wel kunnen we vast verklappen: er komt een hatchback genaamd Grand Sport en opnieuw een Sports Tourer, maar geen sedan meer. Voor Nederland zal dat geen drama zijn. De auto werd tot 170 kilo lichter, wat een enorme verbetering is, maar ook veel zegt over het uitgaande model. Ondanks die afslankuur werd de auto wel groter. De lengte groeide met 55 mm, de wielbasis met 92mm, waardoor er dus minder overhang is. Opel wil de auto nog meer dan voorheen gaan inzetten als vlaggenschip, en het formaat van een E-segmenter past daarbij.
We reden met de nieuwe 1.5 turbomotor met 165 pk en de nieuwe 2.0 turbomotor met 250 pk en 4WD. Al snel blijkt dat Opel de Insignia in de dynamische hoek zet, net als de Astra. De besturing is prettig: licht en vrij direct. Je kunt de auto uitstekend plaatsen en de wegligging is erg goed. Ondertussen wordt het nooit overdreven oncomfortabel, ookal kan de auto wat stoterig zijn op korte oneffenheden.
Lees de uitgebreide rij-impressie waarin we ingaan op aandrijflijn, nieuwe technieken en de concurrentie in AutoWeek 43 die vandaag in de winkel ligt.