Gereden: Nieuwe Mitsubishi Lancer
De Mitsubishi Lancer is terug van even weggeweest. Hij zal geen enorm marktaandeel pakken – de importeur gokt op 1.000 verkochte exemplaren in het eerste volledige verkoopjaar, 2004 - maar dat kan de organisatie niet deren; het heeft andere plannen met de nieuweling.
Lancer staat symbool voor Mitsubishi's sportieve inborst; het merk won maar liefst vier maal de Finse Duizend Meren Rally met een Lancer. De negende generatie heeft de edele taak deze emotionele toegevoegde waarde uit te dragen. Bovendien introduceert het model het nieuwe gezicht van Mitsubishi, dat we in andere variaties zullen terugzien op nog te lanceren modellen als de NCC (New Compact Car), de Grandis, en zo voorts.
Er komen twee varianten, een sedan en een stationwagon. Beide stralen vooral rationaliteit uit. De neus oogt het meest frivool. Grote koplampunits flankeren een gespleten grille in de vorm van een lachende mond. Beide kanten worden gescheiden door een V-vormig centraal element waarop het logo met de drie diamanten is aangebracht. De sedan oogt en profile en van achteren vooral klassiek. Mitsubishi hoopt vooral op Zuid- en Oost-Europese markten te scoren met de Lancer-met-kont. Het heeft voor Nederland vooral z'n kaarten gezet op de Wagon, die op dezelfde wielbasis staat als de sedan.
Mitsubishi levert twee uitrustingstrims, Comfort en Sport. De Comfort heeft af fabriek al een airco aan boord, zes airbags, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en – heel opmerkelijk – elektrisch bedienbare ramen vóór én achter. Aan de buitenzijde is niet af te lezen dat je met de instapper van de range op pad bent; bumpers en spiegels zijn in carrosseriekleur uitgevoerd en in de wielkasten huizen 15' lichtmetalen wielen. Wie kiest voor de Sport, krijgt 16' wielen en mistlampen in de voorbumper. Bovendien staat de Sport dichter bij het asfalt. Het interieur is in dat geval
voorzien van geprofileerdere sportstoelen en witte wijzerplaten. Piece de resistance is het heerlijk in de hand liggende driespaaks Momo-sportstuurtje.
Op motorisch vlak is de keuze beperkt tot twee krachtbronnen, een 1,6- en een 2,0-liter. Een diesel is er niet en komt ook niet voor deze generatie Lancers. Voor de Lancer is op andere markten wel een 1,3-liter benzinemotor beschikbaar, maar de Nederlandse importeur heeft besloten deze niet te voeren. Met de 98 pk sterke 1,6 is de Lancer goed bediend. Het aggregaat maakt geen strepentrekker van de Japanner, maar, houd 'm op toeren en de Mits kan zich goed meten met het overige verkeer. Het motorgeluid blijft daarbij lang binnen de perken. De 2,0-liter (135 pk) is de betere propositie voor sportief ingestelde bestuurders. Zeker in combinatie met het verlaagde Sport-onderstel is de Lancer een fijne stuurauto; hoewel de besturing niet al te veel gevoel geeft, werkt de installatie wel prettig direct. De Lancer is onderstuurd, zoals gebruikelijk bij een voorwielaandrijver, maar de buitenkant van de bocht zoekt 'ie niet al te nadrukkelijk op. De Wagon is door het hogere gewicht van de achterhand gemakkelijker te provoceren tot overstuur dan de sedan door plots van het gas te gaan in de bocht. Je moet daarvoor betrekkelijk ver gaan, want ABS en EBD (standaard op alle modellen) houden de Lancer onder normale omstandigheden keurig in het gareel. Net als in de Evo staat de pook licht naar de bestuurder toegericht en de schakelwegen zijn kort en direct. Vooral bij het schakelen dringen associaties met Mitsubishi's sportieve hart zich op. Maar de 'burgermans'-Lancer is eerst en vooral een prima uitgeruste no nonsense-auto met goede rijeigenschappen, zonder dat hij op dat gebied uitblinkt. Het opkrikken van het sportieve imago moet de Lancer overlaten aan z'n gespierde broer, smaakmaker Evo VIII.
De nieuwe Lancer komt in september naar Nederland. Lancer 2.0 Sedan Sport volgt in december.
Prijzen:
Sedan
1.6 Comfort € 18.795
Wagon
1.6 Comfort € 18.795
1.6 Comfort aut. € 20.295
1.6 Sport € 19.995
2.0 Sport € 21.595
Een uitgebreide rij-impressie kunt u lezen in AutoWeek nr. 25 (11-18 juni 2003).
Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi Lancer Sportback 1.5 Edition One | cruisecontrole | trekhaak
- 2010
- 192.859 km

Mitsubishi Lancer Station Wagon 1.6 Inform STATION WAGON AIRCO.NAP!
- 2006
- 301.031 km

Mitsubishi Lancer RalliArt 2.0 Turbo AWD ZEER UNIEK | 310PK | NAVI | AUTOMAAT | STOELVERWARMING | VOLLEDIGE HISTORIE | 1 JAAR GARANTIE
- 2010
- 159.602 km