Gereden: Mitsubishi Colt ClearTec

Mitsubishi Colt Clear-Tec
Na BMW, Mini, Smart, Kia en Citroën heeft nu ook Mitsubishi een model dat bij het stoplicht afslaat om brandstof te besparen. We rijden onze eerste kilometers met de Colt ClearTec.
Motor af bij het stoplicht: Mitsubishi noemt het Auto Stop & Go, afgekort tot AS&G en het is slechts een van een aantal maatregelen die de uitstoot en het verbruik beperken. De auto heeft speciale banden met een lagere rolweerstand, een dynamo die remkracht omzet in elektriciteit, langere versnellingen en 0W-20 olie, die dunner is en zo minder weerstand biedt aan de draaiende delen.
Bovendien ligt de koets tien millimeter dichter bij het asfalt. Afhankelijk van de uitvoering varieert de reductie van de CO2-emissie tussen de 25 en 30 procent. ClearTec wordt door Mitsubishi aangeboden op de 1,1- en 1,3-liter benzinemotoren.
Opmerkelijk is dat met deze gammawijzing de diesel uit het pakket van de Colt verdwijnt. Reden hiervoor is dat volgens Mitsubishi de vraag naar diesels in dit segment niet groot genoeg meer is, waardoor het niet rendabel meer is een Colt diesel te handhaven. De prijs van de ClearTec-ingrepen heeft Mitsubishi verrekend met de winst uit het A-label, zodat de bruto-prijzen ongewijzigd blijven.
We rijden met de 1,1 met 75 pk, en dat driecilinder motortje is levendig genoeg om de Colt ondanks de wat langere eindoverbrenging redelijk vlot met het verkeer te laten meekomen. Of we volbepakt in de Alpen nog zo positief zouden zijn, daarop moeten we u het antwoord even schuldig blijven.
Grappig is de locatiekeuze van Mitsubishi voor deze kennismaking: doorgaans worden tropische oorden gekozen voor dit soort sessies, maar Mitsubishi presenteert de ClearTec hartje winter in Zwolle. Als we u vertellen dat Auto Stop & Go onder de drie graden celcius niet functioneert, dan begrijpt u de ironie. Toch zijn we tijdens onze proefrit maar liefst twee keer getuige van een gevalletje afslaan, en dat werkt gewoon keurig zoals we het inmiddels ook van andere merken gewend zijn.
Voor de rest is er weinig tot niets te merken van de ClearTec-ingrepen. Je rijdt gewoon met een kwiek, compact autootje dat volwassen genoeg aanvoelt. Het is aan boord prettig stil en de besturing is wat afstandelijk, maar daarom wel lekker comfortabel.
Mitsubishi belooft een brandstofbesparing 'tot' vijftien procent, maar de werkelijke besparing is natuurlijk sterk afhankelijk van de verhouding stads- en snelwegverkeer, omdat het AS&G alleen in de stad effect sorteert.
Halverwege februari staat de Colt ClearTec bij de dealers, en naast de 1,1 driepitter met 75 pk en 100 Nm is er ook een 1,3 viercilinder, die 95 pk en 125 Nm levert. De 1.5 is ook leverbaar, maar die is er niet als ClearTec.

PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.