Gereden: Mini Paceman
En jawel, opnieuw een variant op de New Mini. De zevende, om precies te zijn. Overbodig? We schakelen over naar Mallorca.
Want op dit Balearische eiland rijden wij vandaag met de Paceman en dat is niet voor niets juist hier. De bochtige wegen langs diepe ravijnen zijn de ideale stroken asfalt om het pure rijplezier te meten. De Paceman moet namelijk het gat dichten tussen de gewone Mini en de Countryman, die door meer gewicht en een hoger zwaartepunt het pure Mini-gevoel een beetje kwijt is geraakt. De Paceman is lichter (oké, twintig kilo, maar alle kleine beetjes helpen), lager, stijver en heeft een aangepast sportonderstel. Het resultaat mag er wezen; de Paceman biedt nagenoeg hetzelfde rijplezier als de hatchback. Vlijmscherp, communicatief en secuur. Kortom, één brok beleving. Zeker de Cooper S die wij rijden, met 184 pk en een pretknop waarmee onder meer het uitlaatgeluid wordt geremixt tot een sound met heerlijke, felle plofjes bij terugschakelen.
Volgens de officiële (pers)lezing moet deze auto worden gekozen door mensen die de gewone Mini te klein, maar de Countryman te groot vinden. We spraken eerder vandaag met Kay Segler, CEO van Mini, en vroegen hem naar wie volgens hem de typische Paceman-koper is. Hij denkt aan wat hij noemt de 'lonely wolf', waarmee hij single mannen bedoelt die graag om zich heen kijken, maar nog geen definitieve keuzes willen maken. En dan doelt hij niet op auto's. De ideale shooting brake dus voor de vrouwenjacht? Feit is dat de Paceman vrijwel net zo lekker stuurt als de gewone Mini, maar dat hij een stuk meer masculien uitziet. Een chick-magnet? De toekomst zal het leren.
Het volledige rijverslag van de Mini Paceman, plus een korte rij-impressie van de Mini JCW GP op het circuit, staat in AutoWeek 48, die woensdag 28 november verschijnt. Later deze week op deze site ook een videoverslag van onze bevindingen met de Paceman.