AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden met filmpje: Seat Leon Ecomotive
Seat komt in een steeds groenere stemming en presenteert na de Ibiza de Leon Ecomotive. We reden de Leon, een extra zuinige 1.9 TDI die volgens de fabrikant een verbruik van 1 op 22,2 haalt, op lege Spaanse wegen.
De versnellingsbak bij 80 km/h in vijf zetten en 'm daarin bij snelheden van pakweg 70 tot 120 km/h laten staan, da's verleden tijd met de Leon Ecomotive. Om het verbruik te drukken heeft de extra zuinige diesel net als de Ibiza Ecomotive en de Bluemotion-uitvoeringen van Volkswagen ontzettend lange overbrengingsverhoudingen op de derde, vierde en vijfde versnelling en dat betekent vaker terugschakelen. Het maximum koppel van 250 Nm ligt bij 1.900 toeren, terwijl de toerenteller bij constante snelheden tot 100 km/h veel minder aangeeft. Bij 80 km/h in vijf draait het blok nog niet eens 1.500 toeren en dientengevolge trekt er een zware brom door de auto. Gaat het zoals tijdens de eerste kennismaking in Spanje bergop dan moet je echt terugschakelen. Maar ook de versnellingen drie en vier zijn bijzonder lang. Doordat de 1.9 TDI met pompverstuivertechniek een rumoerige diesel is, valt het extra op wanneer de motor zwaar moet werken. Dat andere karakter van de auto vraagt echt gewenning voor de bestuurder en na een tijdje zal die merken dat de Ecomotive op z'n best is tussen de 1.800 en 2.500 toeren.
De volledige rij-impressie staat in AutoWeek 6 die vanaf vandaag in de winkels ligt.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Plaats een reactie




