Gereden: Mercedes CL 63 AMG

Rij-impressie Mercedes CL 63 AMG
De übercoupé van Mercedes-Benz is van buiten en onder de motorkap bijgepunt, wij gingen op pad met de nieuwe CL 63 AMG.
Het is nogal wat, een nieuwe 4,4-liter V8 biturbo voor de CL 500, een nieuwe 5,5 liter V8 biturbo voor de CL 63 AMG en meer vermogen voor de CL 65 AMG: 630 pk! Maar ook de 544 pk van de nieuwe 5.5 V8 biturbo, met AMG Performance-pakket zelfs 571 pk, mag er zijn. We reden de pretversie, dus die met het hoogste vermogen en een magistraal koppel van 900 Nm.
Het nieuwe AMG-blok buldert niet meer zo woest en onheilspellend als de 'oude' (6,2-liter is van 2006). De dubbele turbo's blazen mee, en dat gaat ten koste van de rauwe klanken. Maar de acceleratie is verpletterend. Hij verdeelt zijn krachten heel gelijkmatig, schakel je de AMG Speedshift MCT-transmissie handmatig dan moet je ontzettend bij de les blijven. Schakel subiet bij het 'schakel-op-signaal' want anders knalt hij bij 6.500 toeren in de begrenzer.
Dankzij de Active Body Control blijft de auto heel neutraal bij snel bochtenwerk, en dat maakt het bijna onwerkelijk. Wel voel je de koets iets bewegen, de 2.200 kilo zware coupé is immers relatief hoog, het ABC houdt de carrosserie vervolgens mooi vlak.
Door het karakter van de biturbo kruipt de nieuwe CL 63 AMG wel meer naar de CL 65 AMG met V12 biturbo toe. Aan de andere kant past de nieuwe 5.5 biturbo misschien wel beter bij een bolide als de CL dan het hoogtoerige, atmosferische blok van de vorige CL 63 AMG.
De volledige rij-impressie staat in AutoWeek 39 die over twee weken verschijnt.

Lezersreacties (50)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.