Mercedes-Benz CL 63 AMG (2010) - Test

Overvloed

Mercedes CL 63 AMG
AutoWeek 39 2010
AutoWeek 39 2010

Je leest het in AutoWeek 39 2010

Als übercoupé van Das Haus zadelt de Mercedes CL de welgestelde clientèle op met 'n luxeprobleem. Zeker nu hij vernieuwd is. Want met de facelift zijn er ook zeer ­interessante nieuwe krachtbronnen ­geïntroduceerd. Wordt 't een 500 met V8 biturbo of een 600 met V12 biturbo? Een 63 AMG of toch maar een 65 AMG?

De oprukkende startknop heeft z'n weg naar de CL nog niet gevonden, maar draai je de sleutel om, dan verschijnt er in het instrumentarium een groot blok met daarin in grote glimmende letters 'V8 biturbo'. Dat maakt een hoop goed en 't kan twee dingen betekenen. We zitten in de CL 500 of in de CL 63 AMG. Carbon, alcantara, zwart leer en een ­schitterend IWC-klokje omringen ons; de AMG dus! Deze pk-beul grossiert in uiterlijk vertoon, de pk's druipen er werkelijk vanaf. Bestel je de 63 AMG met deze matzilveren lak, dan trekt de CL meer aandacht dan een streaker tijdens een Wimbledon-finale.

De nieuwe grille, de gewijzigde koplampen en nieuwe bumpers van de facelift vallen erbij in het niet. Het grootste nieuws zit 'm echter in de lettertjes op de voorschermen: V8 biturbo. Een 5,5-liter V8 met dubbele turbo vervangt de ­atmosferische 6.3. Dat de auto nog steeds CL 63 AMG heet, heeft ­misschien wel te ­maken met de hang naar het verleden, die nog sterk is bij Mercedes AMG. De aan­duiding '6.3' herinnert aan de 300 SEL 6.3 waarmee AMG begin jaren '70 furore maakte op de Europese circuits.

Onwerkelijk

Een circuit opzoeken met een 2,2 ton zware CL 63 AMG heeft niet zo veel zin. Daar voelt de auto zich ondanks z'n 571 pk en 900 Nm (met AMG Performance Package) helemaal niet thuis. Maar op Route Napoleon met zijn brede asfalt dat vriendelijk, zonder hairpins, de bergen nabij de Côte d'Azur in slingert, maakt de auto indruk. Active Body Control doet in de stand Sport wat het moet doen. De hoge, loodzware auto voelt natuurlijk niet zo stijf aan als een supersportbolide als de SLS AMG, maar de manier waarop het ABC door middel van actieve demping de carrosserie vlak houdt, is zó ­indrukwekkend. Het maakt hardrijden bijna onwerkelijk. Overhellen doet de auto niet en daardoor voel je nauwelijks wat er gebeurt. Het is dat de lichte ­besturing nog behoorlijk precies is en dat je zelf het gaspedaal vloert, want de buiten­wereld trekt in zo'n hoog tempo voorbij dat het lijkt alsof je naar een film kijkt. Hoe 900 Nm aanvoelt? Net zoals 800 Nm. Of 1.000 Nm. Bij zoveel trekkracht merk je 't verschil niet meer. Maar de vaart ­waarmee de snelheidsmeter van 100 naar 160 km/h schiet, zegt genoeg.

Ten opzichte van de atmosferische acht­cilinder maakt de CL 63 AMG een minder rauw geluid. De 5,5-liter biturbo fluit en stampt bij lage toeren, maakt een apart aanzuiggeluid bij hoge toerentallen, maar klinkt niet zo onheilspellend als de 6,2-liter V8. Die hoogtoerige motor blijft in de C 63 AMG overigens gewoon leverbaar.

AMG Speedshift MCT

Nieuw voor de CL 63 is de AMG Speedshift MCT-transmissie. De automaat met natte platenkoppeling, die via de SL 63 AMG al twee jaar z'n opmars maakt in de wereld van de bloedsnelle AMG's. Handmatig ­schakelen via de flippers bij het stuur is ook daadwerkelijk handmatig schakelen. Nimmer neemt de elektronica het over. Niet bij lage toeren, niet bij hoge toeren. Het is wel zaak bij de les te blijven. De motor schiet zo snel richting 6.500 tpm dat je, ­zodra het schakelcommando oplicht, moet opschakelen. Na verloop van tijd zetten de we de bak toch maar op de sportstand van de automaat. AMG heeft de elektronica ­perfect afgericht, want de bak schakelt op de juiste momenten terug. Dan is er ook nog een Eco-stand. Serieus, op een AMG! Dan werkt ook het start-/stopsysteem; wanneer de auto stilstaat en je de voet op de rem houdt, slaat de motor af. Je voet een fractie liften, laat de motor weer aanslaan. Samen met de directe inspuiting is dit 'n belangrijke maatregel ter beperking van 't verbruik. Ten opzichte van de vorige CL 63 AMG is de nieuwe 25 procent zuiniger. Dan praat je over een CO2-uitstoot van 244 g/km wat neerkomt op een ­verbruik van 1 op 9,5. Niet verkeerd voor 'n bolide die in 4,5 tellen van 0 naar 100 dendert. Let wel, dat is in de standaardconfiguratie, waarbij de CL 63 AMG 544 pk en 800 Nm levert. Neem je het ¤ 11.565 kostende Performance Package, dan blijft het verbruik hetzelfde, maar gaat er eentiende van de sprinttijd af en is de auto niet op 250 begrensd maar gaat-ie door tot de magische 300 km/h. Waarom zou je nog een CL 65 AMG nemen? Omdat je dan V12-biturbo op de voorschermen hebt staan, niet omdat je dan 630 pk en 1.000 Nm hebt. Sneller is de 65 dan ook niet. Nee, Mercedes wil niemand teleur­stellen. Die V12 biturbo zal er altijd blijven, al was het maar om die enige concurrent van de CL, de Bentley Continental GT met W12 twinturbo, het leven zuur te maken. Gewoon omdat het kan.

Video

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model CL 63 AMG
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 7 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 198.450

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 5.461 cc
Maximaal vermogen 400 kW / 544 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 800 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 5.065 mm / 1.871 mm / 1.419 mm
Wielbasis 2.955 mm
Massa leeg 2.035 kg
Laadvermogen 550 kg
Banden voor255/40R19Prijzen
Banden achter275/40R19Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,5 s
Brandstofverbruik 10,5 l/100km
CO2-uitstoot 244 g/km

Lezersreacties (22) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.