Gereden: Mercedes-Benz R-klasse

Mercedes-Benz R-klasse
Mercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasse
De Mercedes-Benz R-klasse was aanvankelijk bedoeld voor de Amerikaanse markt. Op de valreep is besloten de auto ook in Europa te leveren. Komend voorjaar is het zo ver.
De Mercedes-Benz R-klasse was aanvankelijk bedoeld voor de Amerikaanse markt. Op de valreep is besloten de auto ook in Europa te leveren. Komend voorjaar is het zo ver.
In Amerika voert Mercedes de lange variant van de R-klasse, die een wielbasis heeft van 3,22 meter. Deze is in Europa ook leverbaar, maar speciaal voor ons continent heeft Mercedes een R ontwikkeld met een kortere wielbasis van 2,98 meter. Deze auto is 4,92 meter lang, tegen 5,16 meter voor de lange variant. In beide R'en kunnen zes inzittenden mee; de eerste twee zitrijen bestaan uit zogenaamde captain's seats. Op de derde rij staan wegklapbare stoeltjes, die toch nog tamelijk riant zijn, want zelfs volwassenen kunnen er zeer redelijk vertoeven. Het surplus aan ruimte dat de lange R biedt ten opzichte van de korte, komt vooral ten goede aan de beenruimte van de passagiers op de tweede zitrij.
Het motorenpalet omvat net als voor de Amerikaanse versie drie motoren: twee V6'en en een V8. De kleinste V6 is een dieselmotor met een inhoud van een kleine drie liter. De zespitsdiesel met common-railinspuiting levert 224 pk, en een koppel van 510 Nm. Dat is beschikbaar tussen de 1.600 en 2.800 toeren per minuut. De krachtbron heeft dus flinke spierballen, maar de R-klasse wordt er geen kanon mee. Tijdens fel accelereren maakt de diesel gewag van z'n aanwezigheid door het interieur te vullen met een sonore brom. Als de R eenmaal op kruissnelheid is, blijft het motorgeluid aangenaam op de achtergrond.
Op één oor
De kleinste benzinemotor is ook een V6, die 3,5 liter meet. Hij mobiliseert 272 paarden. De maximale trekkracht is 350 Nm die bij 2.400 tpm vrijkomt, en aanhoudt tot 5.000 tpm.
Beide Mercedessen zijn geen bochtenridders. Door het hoge zwaartepunt willen ze in een curve behoorlijk op één oor gaan hangen. Al vrij snel begint de koets te schuiven, maar wel gecontroleerd en over vier wielen.
Maar als sportauto is de R dan ook niet bedoeld. Het compromis is buitengewoon aanvaardbaar. Zeker met de vijfliter V8 aan boord. Net als de ander motoren is 'ie af fabriek gekoppeld aan een 7G-Tronic-automaat. Deze heeft enige bedenktijd nodig voordat 'ie tot actie overgaat. De 306 pk sterke motor maakt de R in de rechte lijn toch een rappe jongen, daar doet de traag schakelende automaat niets aan af. In 6,9 tellen tikt het 'schip' van Mercedes de 100 km/h aan, en hij dendert met het gas op de plank, begeleid door een fraaie achtcilinderroffel door naar 245 km/h.
Komend voorjaar staat de R-klase bij de dealers, maar Mercedes heeft de prijzen al vrijgegeven. Die variëren van 72.950 euro voor de R 350 4Matic kort tot 101.400 euro voor de R 500 4Matic lang. 
De complete rij-impressie met de Mercedes-Benz R-klasse staat in AutoWeek 46, die op 9 november in de winkels ligt.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.