AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Maserati GranSport
Met een naam uit de jaren '50, die door Maserati onder het stof vandaan is gehaald, moet de Maserati GranSport de concurrentie op achterstand kunnen zetten. Is de Maserati GranSport een volbloed racer of een comfortabele 2+2?
Met een naam uit de jaren '50, die door Maserati onder het stof vandaan is gehaald, moet de Maserati Gran Sport de concurrentie op achterstand kunnen zetten. Is de Maserati GranSport een volbloed racer of een comfortabele 2+2?
In de keurig opgeruimde fabriek, waar we voor de rit worden ontvangen, valt het verschil tussen de Coupé en de GranSport (ze worden door elkaar heen gebouwd) in eerste instantie niet direct op. Pas wanneer er afwijkende kunststof delen aan het koetswerk hangen, wordt het verschil duidelijk. Wanneer de motor met de carrosserie wordt verenigd valt er nog iets op. Om de GranSport van 390 naar 400 pk te brengen, beschikt die over aangepaste inlaatspruitstukken.
Plezierige reisgezel
Vandaag moet een rit van 500 km worden beslecht. Om even aan de auto te wennen pakken we eerst een stuk snelweg, de A1 naar Bologna. Dankzij een beperkt aantal weggebruikers schieten we lekker op. De naald van de snelheidsmeter beweegt met groot gemak langs hoogst illegale getallen. Deze auto vraagt er om. De GranSport ligt als een dijk op de weg en toont zich een uitermate plezierige reisgezel. Vermoeien doet hij geenszins, uitdagen trouwens ook niet. Is deze auto z'n naam wel waard? We denken eerder aan GranComfort.
Net voorbij Bologna laten we de Autostrada voor wat 'ie is en zoeken we ons heil op weggetjes die op de kaart amper te zien zijn. De GranSport raakt hier duidelijk meer in z'n element. Hogere versnellingen zijn niet meer nodig. Met gemak is de auto van bocht naar bocht te jagen. Hij houdt het wel vriendelijk, z'n tanden laat hij niet zien. Alle instellingen staan nog op 'braaf'. Pas wanneer we de 'Sport'-knop indrukken, het MSP (Maserati Stability Programme) uitschakelen en ons er van verzekeren dat de Cambiocorsa niet in de automatische stand staat, kan het feest beginnen.
Plezierige reisgezel
Vandaag moet een rit van 500 km worden beslecht. Om even aan de auto te wennen pakken we eerst een stuk snelweg, de A1 naar Bologna. Dankzij een beperkt aantal weggebruikers schieten we lekker op. De naald van de snelheidsmeter beweegt met groot gemak langs hoogst illegale getallen. Deze auto vraagt er om. De GranSport ligt als een dijk op de weg en toont zich een uitermate plezierige reisgezel. Vermoeien doet hij geenszins, uitdagen trouwens ook niet. Is deze auto z'n naam wel waard? We denken eerder aan GranComfort.
Net voorbij Bologna laten we de Autostrada voor wat 'ie is en zoeken we ons heil op weggetjes die op de kaart amper te zien zijn. De GranSport raakt hier duidelijk meer in z'n element. Hogere versnellingen zijn niet meer nodig. Met gemak is de auto van bocht naar bocht te jagen. Hij houdt het wel vriendelijk, z'n tanden laat hij niet zien. Alle instellingen staan nog op 'braaf'. Pas wanneer we de 'Sport'-knop indrukken, het MSP (Maserati Stability Programme) uitschakelen en ons er van verzekeren dat de Cambiocorsa niet in de automatische stand staat, kan het feest beginnen.
Stap opzij
De grens ligt dan vrij ver. Het onderstel, voor en achter dubbele driehoekige draagarmen met continue dempercontrole, heeft ten opzichte van de Coupé een aangepaste geometrie. Het resultaat is een auto die mooi in balans is. Wanneer je een bocht uitaccelererend iets te veel gas geeft, reageert de achterkant vrijwel direct met een stap opzij. Alert reageren met gaspedaal en stuurwiel voorkomt dat je achterstevoren eindigt.
Na een paar uur genieten op Toscaanse binnenwegen vervolgen we onze route naar Rome weer via de snelweg. Wanneer we alle instelmogelijkheden weer zoveel mogelijk in de comfortabele stand zetten, lijkt de auto plotseling weer op de lange afstands-cruiser zoals we hem aan het begin van de dag leerden kennen.
Met z'n van Ferrari afkomstige V8 maakt de GranSport een zeer goede indruk. Hij is weinig sneller dan de Coupé, maar in de praktijk is hij een stuk attractiever. Dat mag ook wel, er moet 146.090 euro voor afgerekend worden en dat is zo'n € 29.000 meer dan de Coupé kost.
De grens ligt dan vrij ver. Het onderstel, voor en achter dubbele driehoekige draagarmen met continue dempercontrole, heeft ten opzichte van de Coupé een aangepaste geometrie. Het resultaat is een auto die mooi in balans is. Wanneer je een bocht uitaccelererend iets te veel gas geeft, reageert de achterkant vrijwel direct met een stap opzij. Alert reageren met gaspedaal en stuurwiel voorkomt dat je achterstevoren eindigt.
Na een paar uur genieten op Toscaanse binnenwegen vervolgen we onze route naar Rome weer via de snelweg. Wanneer we alle instelmogelijkheden weer zoveel mogelijk in de comfortabele stand zetten, lijkt de auto plotseling weer op de lange afstands-cruiser zoals we hem aan het begin van de dag leerden kennen.
Met z'n van Ferrari afkomstige V8 maakt de GranSport een zeer goede indruk. Hij is weinig sneller dan de Coupé, maar in de praktijk is hij een stuk attractiever. Dat mag ook wel, er moet 146.090 euro voor afgerekend worden en dat is zo'n € 29.000 meer dan de Coupé kost.
Het volledige verslag van de rit met de Maserati GranSport lees je in AutoWeek 43, die nu in de winkels ligt.
Plaats een reactie
Lees ook
Nieuws
Nu ook coupé van Touring Superleggera
Nieuws
Maserati verplaatst GranTurismo-productie naar thuisbasis Modena
Autotest
Test: Maserati MC20 GT2 Stradale – Er is ruimte voor meer
Nieuws
Maserati Grecale tegen het licht gehouden, prijzen omlaag
Nieuws