Gereden: Maserati GranCabrio Sport
De belangrijkste vraag is natuurlijk wat er anders is dan de al niet-alledaagse GranCabrio. Ja, meer vermogen natuurlijk. Maar we hebben het over 450 pk en dat is precies 10 pk meer dan in de GranCabrio pk en dat verschil merk je echt niet. Dat de motor 6 procent zuiniger is evenmin. Het onderstel dan: we hebben dikkere anti-roll bars, hardere veren, scherpere demping en verbeterde koetsstijfheid. Altijd goed. En in tegenstelling tot de vermogenstoename ook daadwerkelijk merkmaar.
De auto heeft merkbaar minder bodyroll (niet dat het voorheen heel ernstig was) en minder onderstuur, vooral bij het inzetten van de bocht. Er is echter nog een verandering en daar kan je met geen mogelijkheid omheen: het uitlaatsysteem is opengelegd waar de V8 een kabaal produceert waarvoor je je af en toe zelfs een beetje voor geneert. Een waanzinnige rauwe huil als je in de toeren klimt en harde donderslagen en geknetter als je van het gas gaat. Je hebt gelukkig nog enigszins in de hand: met de sportknop op de middenconsole bepaal je ook of er kleppen in de uitlaat open gaan of niet. Anders heb je bij een vroeg vertrek onvermijdelijk herrie met de buren.
Lichtvoetigheid
Eenmaal onderweg is het pure passie. Met open dak kan je goed van de soundtrack genieten, helemaal als het geluid weerkaatst via bergwanden of langs muren. Wel merkwaardig: in de gewone GranCabrio vonden we het remgevoel maar matig, dus waren we blij te horen dat Maserati de remmerij van de Sport flink had aangepakt. In praktijk valt het ons echter toch weer tegen. Weinig gevoel en een behoorlijk lange pedaalslag. Aangezien je ruim 2.000 kilo tot stilstand moet brengen is dat toch iets om in je achterhoofd moet houden.
De lichtvoetigheid die we van de gewone cabrio al kenden is gelukkig gebleven. Natuurlijk is de auto minder stijf dan zijn dichte broer, maar gezien de lengte zijn we eigenlijk structureel blij verrast over hoe stevig de auto aanvoelt. Vloeiende berg- of kustwegen: daar is de GranCabrio Sport helemaal in zijn element. De huilende V8 kondigt lang voor dat je in beeld komt al je komst aan. Een eventuele dove bestuurder vlucht vervolgens alsnog naar rechts als hij de monsterlijke grille ziet aankomen.
Lees de volledige rij-impressie in de special AutoWeek Supercars, die op 30 augustus verschijnt.