AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Lexus IS 220d
Ruim een maand geleden reden we in Amerika reeds met de nieuwe Lexus IS 250. Intussen is Lexus' jongste telg ook aan de Europese pers voorgesteld. Tijd voor een kennismaking met de dieselvariant, de 220d.
Ruim een maand geleden reden we in Amerika reeds met de nieuwe Lexus IS 250. Intussen is Lexus' jongste telg ook aan de Europese pers voorgesteld. Tijd voor een kennismaking met de dieselvariant, de 220d.
Luxe en dieselen gaan prima samen, dat wordt door 2,2 liter onmiddellijk bevestigd. Zeker als 'ie op bedrijfstemperatuur is. Je moet goed je oren spitsen om te horen dat het een diesel is, en ook enige vorm van vibraties zijn 'm zo goed als vreemd. Het is echter niet alleen de motor, die verantwoordelijk is voor de rust in het interieur. Er is heel veel aandacht besteed aan de isolatie. Zoals de gevulkaniseerde beschermlaag voor de ondervloer, stevige rubberen kuipen in de wielkasten, een speciale, akoestische folie in de gelaagde voorruit. Lexus gaat zelfs zo ver, ook de geperforeerde zonnekleppen een geluidsisolerende werking hebben.
Het aluminium blok zorgt voor een laag gewicht, wat ten gunste komt aan de rij-eigenschappen. De motor is goed voor een acceleratie van nul tot honderd in 8,9 seconden en een topsnelheid van 215 km/h. Daarmee kan de kleinste Lexus zich prima meten met een 320d en een A4 2.0 TDI. De motor maakt bovendien indruk met z'n souplesse onderin. Al beneden de 2.000 toeren pakt 'ie probleemloos op. Het is doordoor een uitermate prettige metgezel, die lekker schakellui te rijden is. Jammer alleen dat de handbediende zesbak weliswaar trefzeker, maar wel een beetje hakerig is. In sportuitvoering wordt er een differentieel met een kortere overbrenging gemonteerd. Komt volgens Lexus de tussenacceleraties ten goede, maar gezien het karakter van de motor lijkt die bak ons niet echt nodig. Hij zou daarentegen veel beter passen in de IS 250, wiens V6 flink op toeren gejaagd moeten worden om het prestatiepotentieel te benutten. Helaas is voor de benzineversie is deze optie merkwaardigerwijs niet te verkrijgen.
Fijn potje rijden
Hoewel de nieuwe IS 175 mm langer en 75 mm breder is geworden en ook de spoorbreedte met 60 mm aanzienlijk is gegroeid, houdt de binnenruimte zeker niet over. Dat neemt niet weg dat de nieuwe IS buitengewoon geschikt om een fijn potje mee te gaan rijden. De communicatieve stuurinrichting en het mooi uitgebalanceerde onderstel houden de reputatie van zijn voorganger helemaal hoog. Het van de GS afgeleide platvorm is twintig procent stijver geworden. Tel daarbij de voorwielophanging met dubbele wishbones en de kleine Lexus is scherp en direct te plaatsen en voorziet zijn bestuurder van lekker veel informatie.
Naast de rij-eigenschappen het design van de buitenkant (dit in tegenstelling tot de binnenzijde) heeft de Lexus IS nog een sterk punt. De 220d staat op de prijslijst vanaf 38.300 euro, en dat mag zéér concurrerend worden genoemd. Zeker als je omvangrijke standaarduitrusting ziet.
Speciaal voor Nederland is de Business Luxury-uitvoering. Die kost vijf mille meer, in ruil daarvoor krijg je in acht standen elektrisch verstelbare, verwarmbare en verkoelbare leren voorzetels, een elektrisch in hoogte en diepte verstelbaar stuur en één maat grotere wielen. De IS 220d staat vanaf eind januari in de showroom. De IS 250 daarentegen kunt u al eind deze maand bij de dealer gaan bekijken.
De complete rij-impressie van de Lexus IS 220d staat in AutoWeek 48, die op 23 november in de winkels ligt.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring
Praktijkervaring Lexus IS: zo goed was eerste Lexus voor de massa
Lexus IS 300h F-Sport Edition (2014) – 308.303 km – Klokje Rond
Achtergrond
De Lexus IS was meer dan een Japanse BMW 3-serie
Autotest
Test: Lexus IS 500 F Sport Performance -'Leuk, maar we missen er niets aan'
Praktijkervaring