Gereden: Lexus IS

Gereden: Lexus IS
Gereden: Lexus ISGereden: Lexus ISGereden: Lexus ISGereden: Lexus ISGereden: Lexus ISGereden: Lexus ISGereden: Lexus ISGereden: Lexus IS
Met moderne styling en nieuwe techniek gaat Toyota's luxe divisie nog harder aan de weg timmeren. We maakten al kennis met de nieuwe GS en in Amerika reden we nu ook met de benzineversies van de eveneens spiksplinternieuwe IS, die tegen het eind van dit jaar bij ons op de markt komt.
Met moderne styling en nieuwe techniek gaat Toyota's luxe divisie nog harder aan de weg timmeren. We maakten al kennis met de nieuwe GS en in Amerika reden we nu ook met de benzineversies van de eveneens spiksplinternieuwe IS, die tegen het eind van dit jaar bij ons op de markt komt. Lexus is hard bezig de modellijn te vernieuwen. De GS was de eerste, nu is het de beurt aan de IS en de LS volgt spoedig.  De IS krijgt voor de Europese markt de beschikking over een 177 pk sterke 2,2-liter dieselmotor en die versie zal uiteraard in het middelpunt van de belangstelling staan bij de Europese persintroductie, begin november. Voor een eerste kennismaking met de IS hoeven we echter niet zo lang te wachten. Want in Amerika kon AutoWeek al rijden met de drie varianten die daar op de markt komen. Het nieuwe model wordt gebouwd op de 12 cm verkorte bodemplaat van de GS. Met een wielbasis van 2,73 m, een lengte van 4,57 m is hij ten opzichte van het huidige model flink gegroeid. De wielbasis is met 6,1 cm toegenomen, de lengte met 9 cm en de breedte met 6,1 cm. Die extra centimeters zie je vooral terug op de achterbank, waar de passagiers meer beenruimte hebben dan in een 3-serie, al is het voor langere mensen nog steeds niet riant. De nieuwe Lexus komt in Amerika met twee nieuwe V6-motoren als IS 250 en IS 350,  plus een versie met vierwielaandrijving. Bij ons komt de compacte Lexus afgezien van de 220d in ieder geval als IS 250. Of we ook de 250 AWD en de 350 kunnen verwachten, zullen we in november te horen krijgen. De snelle IS 350 sprint in nog geen 6 seconden naar 100 km/h, maar de 250 mag er ook heus zijn. De IS 250 accelereert in 8,2 s vanuit stilstand naar 100 km/h. De IS 250 is niet alleen snel, hij is ook lichtvoetig. Hij motor reageert zonder dralen op het gaspedaal en met zijn uitgebalanceerde onderstel ga je niet snel van het gewenste pad. De verwachtingen van Lexus wat betreft de verkopen van de nieuwe IS zijn hooggespannen en wij denken dat ze niet irreëel zijn. Want de nieuwe IS ziet er gewoon lekker uit, of, zoals de Amerikanen het zeggen: 'it's a slick vehicle'. De volledige rij-impressie met de nieuwe Lexus IS staat in AutoWeek 43 die woendag 19 oktober in de winkels ligt.