Gereden: Kia Cee'd facelift

Driepitter komt hoger in de toeren tot leven

Gereden: Kia Cee'd facelift
Kia's Golf-concurrent heeft een frisse neus gehaald. De facelift is meteen aangegrepen om het motorengamma uit te breiden met een kleine driecilinder.

De Cee'd is zonder meer een van de modellen die debet is geweest aan de explosieve groei van het merk Kia. Van kleurloos no-nonsensemerk naar een logo waar je uitstekend mee voor de dag kunt komen: de eerste generatie Cee'd uit 2007 vormde de brug tussen de Cerato en de huidige, vlot gelijnde C-segmenter.

In 2012 was het tijd voor de tweede generatie en nu dan versie 2.2. De makeover is heel bescheiden gehouden, veel verder dan de bekende bumpers, lichtunits en iets betere materialen gaat het niet. Veel interessanter is de nieuwe driepitter die Kia voor de Cee'd heeft bedacht en die rijden we vandaag dan ook.

Het blokje heeft een slagvolume van 998 cc en wordt door een turbo naar hogere sferen geblazen. Hoe hoog, kun je zelf kiezen, want het is er naar keuze met 100 of 120 pk. Wij rijden de sterkste van de twee. Bij wegrijden vanuit stilstand merk je wel dat die Cee'd een hele kluif voor deze motor is; je moet echt even door een gat heen trappen. Maar zodra de krukas, pak 'm beet, 2.500 tpm draait, komt er behoorlijk wat leven in. Het typische driecilinder-roffeltje blijft aardig op de achtergrond, dankzij de verbeterde geluidsisolatie. Op de snelweg bij 130 km/h draait de motor in z'n zes zo'n 3.000 tpm en dan is hij aardig soepel.

Ook heeft Kia voor de gelegenheid het onderstel nog eens tegen het licht gehouden en dat merk je met name aan de achteras, die wat comfortabeler en verfijner aanvoelt. Met name op de slechte wegen hier in het Slowaakse Zilina waar we rijden en waar de auto ook gebouwd wordt. Middels 'torque vectoring' wordt doorslippen van het binnenste voorwiel in snelle bochten verminderd, waardoor krachtverlies van het buitenste wiel wordt beperkt en onderstuur wat minder nadrukkelijk aanwezig is.

De ProCee'd die we rijden is voorzien van de GT Line, een nieuw uitrustingspakket waarmee de Cee'd qua looks wat meer neigt naar de 204 pk sterke GT, de sportieve topper van het gamma.

De volledige rij-impressie van de vernieuwde Kia Cee'd staat in AutoWeek 37, die op woensdag 7 september verschijnt. Voor die tijd hebben we op deze site een videoverslag voor je.

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (59)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.