Gereden: Jeep Cherokee 2.8 CRD
Nu de brandstofprijzen in Amerika omhoog zijn geschoten, is ook daar de roep om zuinigere SUV's goed hoorbaar. Jeep zette daarom een 2,8-liter diesel in de gefacelifte Cherokee.
De Cherokee is na twee jaar al opgefrist. De 2005-versie van de Jeep, die in Amerika als Liberty door het leven gat heeft gewijzigde grille met daarnaast de mistlampen, gewijzigde bumpers, andere spatbordverbreders en flankbescherming. Het interieur kreeg een nieuw instrumentenpaneel en verbeterde stoelen. De schakelaars voor de elektrische ruitbediening zijn verhuisd naar de middenconsole en verder kan de achterbank platter worden neergeklapt. De Renegade-versie kreeg een vlakkere motorkap, grotere grille, achterlichtbescherming en off-road-mistlampen boven de voorruit als 'anti-optie': betalen als je ze niet wilt.
De 2,8-liter CRD common-raildiesel is voor Europa niet nieuw, maar de versie voor 2005 heeft wél meer power gekregen. Hij levert 160 pk en heeft een maximumkoppel van 400 Nm bij 1.800 tpm; 10 pk en 40 Nm meer dan bij de vorige versie. Nieuw is de handgeschakelde zesbak, die de huidige vijfbak aflost en gecombineerd wordt met de 2,4-liter benzinemotor en de 2,8-liter CRD-motor.
Gestaag
Wij reden met de 2.8 CRD in de bergen in Californië en vonden de common-raildiesel daar goed voldoen. De Cherokee speert niet als een bezetene vooruit, maar zijn kwaliteiten zitten 'm vooral in de gestage trekkracht, die hij met het fraaie koppel van 400 Nm bij 1.800 tpm in huis heeft. Dat komt hem ook van pas in het terrein en bij het trekken van een aanhanger. Alleen zijn we niet meer zo gewend aan het echte dieselgeluid, dat je op lagere snelheden in de Jeep nog goed hoort. Dat ligt niet enkel en alleen aan de motor, de isolatie zou ook wat beter kunnen. De automaat doet zijn werkt uitstekend: soepel en zonder schokken. Hoewel de vering van onze Amerikaanse versie niet héél straf is afgesteld, is het overhellen, meestal een heikel punt bij een SUV, goed onder controle.Gelukkig zijn de stoelen voorin met de te korte zittingen vervangen door serieuzere exemplaren, die bovendien ook betere zijdelingse steun bieden. De nieuwe Cherokee zal eind november in de Nederlandse Jeep-showrooms arriveren en begin 2005 leverbaar zijn.