Gereden: Jeep Cherokee

Jeep Cherokee
Jeep CherokeeJeep CherokeeJeep CherokeeJeep CherokeeJeep Cherokee
Ooit was een Jeep Cherokee een serieuze machine met een ladderchassis, starre assen en bladveren. Bij de nieuwe generatie niets van dat al. In tegendeel, hij is technisch verwant aan een sportieve middenklasser. Is de Cherokee nog wel een echte Jeep?

Dat terreinwagens - en SUV's in het bijzonder - vrijwel al hun kilometers maken op gebaande wegen is een gegeven. Veelal gaat het om de looks in plaats van de werkelijke terreincapaciteiten. Maar hoever kun je als autofabrikant gaan in het verbreken van de banden met het ruige werkpaard van weleer? Jeep lijkt met de nieuwe Cherokee alle liefhebbers van het merk van zich te vervreemden door voor generatie vijf het platform van de Alfa Romeo Giulietta als uitgangspunt te nemen. Maar eerlijk is eerlijk, onafhankelijke wielophanging kan ook in het terrein geen kwaad. Een motor dwars voorin doet echter wenkbrauwen fronzen en dat het gamma nu begint met een voorwielaangedreven versie zal diehards ook niet lekker zitten. Kortom een terreinauto voor mensen die helemaal het terrein niet in willen; het mag hoog op de poten staan, als-ie op het asfalt maar niet onderdoet voor elke willekeurige middenklasser.

Het enige ruwe randje wat we aan de nieuwe Cherokee kunnen ontdekken is de te luide rauwe brom van de verder prima presterende viercilinder Fiat-dieselmotor. Voor het overige is alles glad getrokken. Al na de eerste kilometers wordt duidelijk dat de jongste Cherokee veel meer dan z'n voorgangers is bedacht voor hen die de auto inzetten om het kroost naar school te brengen of er over schoongeveegde autobahnen mee op wintersport gaan. De auto is stevig geveerd, maar zeker niet oncomfortabel. Enne, als het moet komt-ie off-road nog een heel eind (op voorwaarde dat je wel hebt gekozen voor de meest complete aandrijflijn met uitgebreide 4x4-techniek). Ondanks dat de basis bij Alfa vandaan komt, heeft Jeep er nog meer dan voldoende van z'n eigen DNA in gestopt om de auto op ongebaande routes z'n mannetje te laten staan. Ze hadden zich er in Detroit makkelijker van af kunnen maken. Waar we nog wel even doorheen moeten is z'n uiterlijk. Dat vertoont - op de zeven sleuven in de grille na - heel weinig verwantschap met het Jeep-erfgoed, om het maar netjes te zeggen.

Een uitgebreide rijtest met de Jeep Cherokee lees je binnenkort in AutoWeek.

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.