Gereden: Infiniti Q50

Infiniti Q50
Infiniti Q50Infiniti Q50Infiniti Q50Infiniti Q50Infiniti Q50
Infiniti gaat andermaal de strijd aan met luxe sedans in het middensegment, en het lijkt er op dat de Japanners zich met de nieuwe Q50 beter hebben voorbereid dan ooit. Inmiddels hebben de we eerste kilometers achter de rug!

'Tjonge jonge, wat stuurt dit ding zenuwachtig op de snelweg!' Het is de gedachte die me door het hoofd schiet nadat we vanaf het vliegveld van Barcelona koers zetten richting de Ronda de Dalt. We zitten aan boord van de nieuwe Infiniti Q50, en deze auto is voorzien van vooruitstrevende Drive-By-Wire-besturing, waarbij het werk van de traditionele stuurstang wordt overgenomen door drie elektromotoren. Feitelijk zit er dus geen mechanische verbinding meer tussen het stuurwiel en de voorwielen (die is er trouwens wél, maar wordt alleen geactiveerd in het volgens Infiniti onwaarschijnlijke geval dat de elektronica ermee kapt, als een soort vangnet) die de wensen van de bestuurder omzet in bewegingen van de voorwielen.

Lekker modern is het zeker, smakelijk spul voor gadgetfreaks, maar de allereerste indruk is niet al te best. Gelukkig is het DAS-systeem (Direct Adaptive Steering) instelbaar, en na wat rommelen in het menu kom ik er achter dat de besturing in de Sport-stand én op zijn zwaarst staat. In die setting is een halve decimeter stuuruitslag voldoende om de auto als een gebeten hond van koers te laten veranderen, maar dat wil je niet op de snelweg! In de 'Standaard' setting in standje 'Casual' - ja, zo noemen ze het echt - klopt het plaatje al veel beter: nog steeds reageert de Q50 bovengemiddeld alert op stuurbewegingen, voor comfortzoekers misschien iets te snel, maar deze minder nerveuze stand valt ook op snelwegtempo goed te pruimen in deze auto. De Q50 is immers als sportieve sedan ontwikkeld, voor een afwachtend sturende auto kun je beter bij andere merken gaan shoppen...

Kronkelwegen

Even later rollen we de kronkelwegen van het Spaanse achterland op en daar klopt de 'hyperactieve' besturing al beter. Het is verbluffend hoe weinig je hoeft te sturen om de Q50 serieus scherp de hoek om te krijgen. Het is jammer dat het DAS-systeem weinig gevoel geeft over wat de wielen precies uitspoken - zo voel je bijvoorbeeld niet in je stuur of de verkanting van de weg verandert, dat merk je pas als de koets al helt - en dat houdt de beleving aan boord van de Q50 ietwat klinisch. Opvallend is ook dat het stuurwiel op oneffenheden, neem een spoorwegovergang, niet beweegt zoals je gewend bent. Strak en wendbaar rijdt-ie zeker, en het is knap dat Infiniti die wendbaarheid en goede koetsstabiliteit in de auto heeft weten te stoppen zónder de Q50 knetterhard te maken.

Wil je alles weten over de rijbeleving en alle systemen in de nieuwe Infiniti Q50, lees dan de volledige Eerste Rijtest in AutoWeek 45, die vanaf woensdag 6 november aanstaande overal te koop is. Daar gaan we ook dieper in op de 2.2d, de dieselversie van de Q50 die binnenkort met een beetje mazzel met 20% bijtelling te rijden is. Bovendien komen we snel met een Q50-video.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.