Gereden: Infiniti Q30

Alternatieve A met vleugje GLA

Infiniti Q30
In de lente van 2011 reden we een klein stukje met de Etherea Concept, Infiniti's droom van het C-segment. Bijna vijf jaar later rijden we met de uitkomst van die droom.

245 pk gecombineerd vermogen uit een hybride aandrijflijn: zoals in de meeste dromen is niets te gek, maar de Q30, zoals de Etherea in het gewone leven gaat heten, moet het met minder flamboyante cijfers stellen. De techniek komt voort uit het samenwerkingsverband met Mercedes-Benz. Je zou misschien een Nissan Pulsar onder deze koets verwachten, maar het is een A-Klasse. Het motorengamma is dan ook een vereenvoudigde versie van de lijst die Mercedes-Benz biedt. We rijden vandaag met de lichtste diesel, de 1.5d met 109 pk en 260 Nm. Inderdaad, wie zijn feiten op een rij heeft, herkent de A 180d. Toch is het wat te kort door de bocht de Q30 een Japanse A-klasse te noemen, want hij neigt een beetje naar crossover. Niet zo veel als de GLA, waardoor de Q30 daar mooi een bruggetje tussen slaat.

De Q30 richt net wat meer dan de A-klasse op comfort. Het is een prettig sturende auto, maar hij slaat niet door naar het afstandelijke. Bij snel sturen krijg je een vleugje onderstuur, dat zich gemakkelijk weer laat corrigeren. Met de echt slechte stukken asfalt hier in Portugal heeft met name de achteras soms wat moeite, maar zulke gaten kennen we in ons land gelukkig niet. De motor presteert behoorlijk gezien zijn wat bescheiden cijfers, zelfs in het heuvelland waar wij rijden. Wel voelt en klinkt hij wat rauwer dan de meeste moderne diesels doen.

Daar waar het exterieur volledig anders is dan de A-Klasse, treffen we aan de binnenkant wel heel veel knoppen en klokken aan die een op een zijn overgenomen. Zelfs de contactsleutel is - op het logo na - Mercedes-Benz. Daar staat tegenover dat onze versie (we rijden de Premium) mooiere materialen heeft. Met name het vele gestikte leer op het dashboard geeft het interieur een klasse-uitstraling.

De volledige rij-impressie van de Infiniti Q30 staat in AutoWeek 47, die woensdag 11 november verschijnt. De video kijk je hier.

Video

Lezersreacties (86)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.