Gereden: Infiniti M30d

Infiniti M30d
Hoewel er technisch en kwalitatief weinig af te dingen is op de benzine aangedreven Infiniti M37, is het de dieseluitvoering die de M een duw in de rug moet geven in de moeilijke strijd tegen de Mercedes E-klasse en de BMW 5-serie.
Waag het niet de 3.0 V6 te bestempelen als een Renault-blok, zoals wij deden; een Infiniti-medewerker haastte zich te zeggen dat de motor een resultaat is van een samenwerkingsverband tussen Renault, Nissan en Infiniti, en dat de eigen technici een belangrijk aandeel hebben geleverd in de ontwikkeling. In basis kennen we de dieselmotor uit onder meer de Laguna Coupé. Om tegemoet te komen aan de hoge eisen van Infiniti is er echter nog wel het een en ander aan versleuteld. Het resultaat: 238 pk en 550 Nm.
Daar kun je natuurlijk uitstekend mee uit de voeten. Al bij 1.750 toeren per minuut heb je het volledige koppel tot je beschikking en kun je genieten van een lekker smeuïge acceleratie. Die brengt je in 6,9 seconden naar de 100 km/h. Dat niet alleen, de motor voelt bovendien uitermate soepel en heeft een zeer rustige loop. Dit is mede te danken aan het materiaal waarvan het blok is gemaakt, namelijk CGI (Compacted Graphite Iron), dat 75 procent stijver en 22 procent lichter is dan gietijzer.
Net als de M37 is de M30d standaard uitgerust met een automatische, adaptieve zeventrapstransmissie, en ook die doet z'n werk uitermate geciviliseerd. Met een knop op de middentunnel kun je kiezen uit vier verschillende standen (normaal, sport, eco en sneeuw), waarmee je onder meer de schakelsnelheid van de versnellingsbak en de gaspedaalreacties beïnvloedt. Al met al heeft ook de dieseluitvoering van de M een prima aandrijflijn.
Tijdens de introductie rijden we de M voor het eerst zónder sportpakket, maar in GT-trim. Qua stuurbeleving en scherpte schurkt de Japanner in deze uitvoering wat dichter tegen een Mercedes E-klasse aan dan tegen een BMW 5-serie. Als geheel is het echter een heerlijk geraffineerde auto, waar maar heel weinig mis mee is. Behalve dan dat logo op de neus, vrezen we...
De volledige rij-impressie met de Infiniti M30d staat in AutoWeek 46, die op 17 november in de winkels ligt.

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.