Gereden: Hyundai iX35 1.6 GDI

Hyundai ix35

De Hyundai iX35 is iets meer dan een half jaar op de markt en mag zich vooralsnog verheugen op redelijk wat aandacht. Met de komst van de direct ingespoten 1.6 GDI benzinemotor komt de crossover echter pas echt op stoom.

De Hyundai iX35 komt nu pas echt op stooom. Het leveringsprogramma wordt uitgebreid met een downsize-benzinemotor en een hypermoderne diesel. De 1.6 GDI benzinemotor is in eigen huis ontwikkeld, levert 135 pk en 167 Nm trekkracht zijn de obligate getallen, maar veel belangrijker is de CO2-uitstoot van 149 gram per kilometer die hem een groen B-label oplevert, en dat is altijd goed voor het imago en de prijs: een vanafprijs van €22.495 is gewoon prima.

Hij komt onder de reeds leverbare 2.0 op benzine die 163 pk levert maar met 177 gram per kilometer ook fors meer uitstoot. Daarbij komt dat die motor niet bekend staat als het toonbeeld van soeplesse en raffinement en wat dat betreft scoort de nieuwe motor punten. Vanaf iets minder dan 2.000 omwentelingen begint 'ie er lekker aan te sleuren en omdat deze motor gekoppeld is aan een handbak met zes verzetten (de 2.0 heeft een vijfbak) kom je veel lekkerder mee in het verkeer, waardoor je wat meer ontspannen kan rijden. Wel merk je op de snelweg dat 135 pk niet heel royaal bemeten is voor de 1.280 kilo zware iX35, vierwielaandrijving wordt dan ook niet leverbaar, maar het voldoet.

Samen met de op korte termijn verwachte 1.7 CRDi motor moet dit de verkoopaantallen gaan brengen waar Hyundai op hoopt. Die is te koop voor een prijs vanaf 28.495 euro. Of dat gaat lukken zal de tijd uitwijzen, maar de 2.0 is door de komst van deze GDI bijna overbodig geworden.

Lezersreacties (60)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.