Gereden: Hyundai i40 CrossWagon
Wat een tegenvaller: de voor Nederland zo cruciale 20% bijtellingsversies zijn er niet! Dus moeten we ons behelpen met een, gewone, 2,0-liter benzine die in de 25% categorie van bijtelling valt. Een volledig afgeladen auto met op papier veel kracht in huis die in Nederland begin augustus bij de dealer nog net geen 30.000 euro moet kosten. Maar toch, we waren nu juist zo benieuwd naar de auto die het moet gaan doen: de 1,6-liter GDI van 135 pk en 20% bijtelling en de tamste 1,7-diesel van 115 pk die in datzelfde gunstige tarief valt. Houdt u van ons tegoed.
De 2-liter dan. Die blijft toch iets achter bij de verwachtingen. Niet minder dan 177 pk staan er te trappelen maar echt gretig komt de i40 niet over. Ook onderin met weinig toeren is het simpelweg geduld hebben voordat de boel op stoom komt. We hadden meer vinnigheid verwacht. Ook de zitpositie en de bediening halen het nog niet bij die van bijvoorbeeld de Mazda 6 of de Avensis. Op dit punt heeft Japan toch nog altijd iets meer raffinement te bieden. Net zoals de Mondeo of de Laguna dat doen op het onderdeel onderstel. De Hyundai is heus comfortabel maar de afstemming van de wielophanging vindt net niet die balans waarop we hadden gehoopt. Comfortabel geveerd maar niet adequaat genoeg gedempt zeg maar.
Gunstige prijs
Het interieur van de auto is helemaal van 2011 al is het wel wat anoniem. Als je de specs en de afmetingen nader bestudeert blijkt klip en klaar dat het pakketje dat de Koreanen met deze nieuwe middenklasser aanbieden bijzonder sterk is, nog steeds. Veel ruimte, meer uitrusting dan wie dan ook voor een prijs waar de concurrentie simpelweg niet aan kan tippen. Dat dachten we al en dat vermoeden wordt hier bevestigd.
Dus in een notedop biedt die i40 heel veel stationwagon voor zijn geld maar heeft Hyundai qua rijden en bediening en beleving de concurrentie niet ook nog een loer gedraaid met deze prijspakker. En onze eerste kennismaking met de voor Europa bedoelde i40 maakt ons nog nieuwsgieriger naar de 1,6 liter (benzine) en 1,7-liter (diesel, 115 pk) met 20% bijtelling , of die het werk aan kunnen als die 2-liter benzine er al niet in slaagt echt te overtuigen.
Sturen doet de i40 braaf en voorspelbaar. Het is een comfi mega-station die niet uitnodigt, niet vies is van onderstuur en niet kan verhullen dat -ie 4,77 meter lang is, een wielbasis a la Superb heeft van 2,77 meter en bijna 1400 kilo weegt.
Eind juli, begin augustus is de boot vanuit Noorwegen in Nederland om de dealers te bevoorraden. De i40 sedan gaat in oktober in productie dus eind november, begin december ook in ons land. Die gaat een bijrolletje spelen. De Nederlandse Hyundai-importeur verwacht volgend jaar 2012 in totaal 2000 i40.s te verkopen waarvan 80% Crosswagon.
In AutoWeek nummer 26, die woensdag 29 juni uit komt, nog meer over de i40 Crosswagon. Woensdag 29 juni gaat de video online.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen