Gereden: Hyundai i30

Hyundai i30
Niet eerder stapten we met zo veel vertrouwen in een kakelverse Hyundai als ditmaal in de i30. Natuurlijk, de Pony-tijd ligt ver achter ons, maar toch, in de voorste gelederen van de verkoop-cavalerie zul je de Koreanen nog niet gauw tegenkomen.
Niet eerder stapten we met zo veel vertrouwen in een kakelverse Hyundai als ditmaal in de i30. Natuurlijk, de Pony-tijd ligt ver achter ons, maar toch, in de voorste gelederen van de verkoop-cavalerie zul je de Koreanen nog niet gauw tegenkomen.
Eerder dit jaar maakten we kennis met de Cee'd van Hyundai-dochter Kia. We stonden er versteld van hoe volwassen deze nieuwste Koreaanse middenklasser is geworden en wetend dat de Cee'd zijn techniek deelt met die van de i30, kunnen we alleen maar met hoge verwachtingen aan deze rit in en rond Wenen beginnen.
Wij rijden eerst met de 1.6 diesel met 115 pk, want dat is volgens de importeur de diesel die in ons land het meest verkocht zal gaan worden. En terecht, zo concluderen we al snel. De dag is te kort om alle motoriseringen te kunnen rijden, maar de tweeliter diesel reden we eerder in de Cee'd en bovendien verlang je in de 115 pk eigenlijk geen moment naar meer. Met zijn 225 Nm is de motor krachtig genoeg om de 1.266 kg soepel en vlot over de wegen te trekken. Dat de vijf versnellingen de goede overbrengingsverhoudingen hebben, werkt daar ook aan mee. De bak voelt bovendien erg goed aan; direct en trefzeker. Ook de besturing is erg prettig, je hebt voldoende gevoel met de weg, zonder dat het vermoeiend wordt. Te vaak komen we overenthousiaste stuurbekrachtigingen tegen, zo niet hier. Wel grijpen de remmen erg abrupt aan, wat een goede dosering wat lastig maakt. De motor begint bij een kleine tweeduizend omwentelingen stevig te trekken en blijft daarbij aardig stil. Een zesbak is op deze diesel niet leverbaar, dan moet je voor de tweeliter versie gaan. Maar missen doen we dat zesde verzet niet echt bij deze motor.

Iets wat we wel doen wanneer we de tweeliter benzine bij de lurven hebben. Dat is met zijn 143 pk een redelijk potente motor voor deze Hyundai, maar los van het feit dat het vermogen gevoelsmatig niet helemaal tot zijn recht komt, liggen de versnellingen wat dicht op elkaar, waardoor je na de vijf door wilt. En dat kan dus niet. Een zesbak is er niet, ook niet tegen meerprijs. Dat doet overigens niets af aan het feit dat het onderstel, net als dat van de diesel, erg goed in balans is. Voor wie de Pony nog niet vergeten was; de i30 is een uitstekend paard geworden.
Sinds afgelopen maandag staat de i30 bij de Nederlandse dealers. De eerste jaargangen worden nog en Korea gebouwd, maar vanaf 2009 gebeurt dat in de nieuwe fabriek in Tsjechië. Begin volgend jaar komt er een stationcar. De Nederlandse importeur verwacht per jaar zo'n vijfduizend aan de man te kunnen brengen.
Voor de uitgebreide rij-impressie van de Hyundai i30 zie AutoWeek 27, die op woensdag 4 juli verschijnt. Bekijk ook het filmpje dat we van de i30-introductie maakten.
Video

PRIVATE LEASE Hyundai i30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.