AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Honda CR-V 2.2 i-CTDi
Sterk, soepel en stil
Mensen die hun licht bij de Honda-dealer opstaken voor een dieselgestookte CR-V, keerden tot voor kort onverrichter zake naar huis. De SUV van Honda was er alleen met een 2,0-liter benzinemotor. Daar komt verandering in; aan het einde van deze maand staat de CR-V 2.2 i-CTDi in de showroom.
Mensen die hun licht bij de Honda-dealer opstaken voor een dieselgestookte CR-V, keerden tot voor kort onverrichter zake naar huis. De SUV van Honda was er alleen met een 2,0-liter benzinemotor. Daar komt verandering in; aan het einde van deze maand staat de CR-V 2.2 i-CTDi in de showroom. Wij reden er alvast een stukje mee in de omgeving van Keulen.
Het door Honda eigenhandig ontwikkelde common-railblok van 140 pk kennen we al uit de Accord en over die combinatie zijn we erg te spreken. Niet zo verwonderlijk dus, dat deze krachtbron zich ook in de CR-V ontpopt tot een fijne machine: sterk, soepel en stil. En zuinig bovendien. Per 100 kilometer wordt er gemiddeld 6,7 liter dieselolie verstookt en da"s een keurige score. Als enige SUV in het segment voldoet de CR-V aan de Euro4-norm en dat doet "ie zonder roetfilter. Dat filter is in het najaar overigens wel als optie te bestellen en daarmee zou de CR-V al aan de Euro5-norm voldoen. Even terug naar de prestaties. De turbo spreidt z"n diensten dankzij de variabele geometrie over een breed toerengebied, waardoor er in principe altijd ruim voldoende trekkracht voorhanden is, helemaal als de naald van de toerenteller de 2.000 is gepasseerd. De CR-V is gewoon bovengemiddeld snel. Met 340 Nm achter de hand kun je vlot opschakelen zonder direct veel kracht te verliezen. Over de soepel schakelende zesbak geen klachten, de aandrijflijn is dik in orde. Dankzij extra geluiddempende maatregelen is het binnen in de CR-V aangenaam stil. Honda zegt het "realtime" 4WD-systeem zodanig te hebben aangepast dat de achterwielen sneller assistentie verlenen als de voorwielen doorslippen. Toch werden wij op een verlaten bospad nog een aantal keren geconfronteerd met naar grip zoekende voorbanden. Nóg vlotter bijspringen van de achteras kan dus geen kwaad.
Het door Honda eigenhandig ontwikkelde common-railblok van 140 pk kennen we al uit de Accord en over die combinatie zijn we erg te spreken. Niet zo verwonderlijk dus, dat deze krachtbron zich ook in de CR-V ontpopt tot een fijne machine: sterk, soepel en stil. En zuinig bovendien. Per 100 kilometer wordt er gemiddeld 6,7 liter dieselolie verstookt en da"s een keurige score. Als enige SUV in het segment voldoet de CR-V aan de Euro4-norm en dat doet "ie zonder roetfilter. Dat filter is in het najaar overigens wel als optie te bestellen en daarmee zou de CR-V al aan de Euro5-norm voldoen. Even terug naar de prestaties. De turbo spreidt z"n diensten dankzij de variabele geometrie over een breed toerengebied, waardoor er in principe altijd ruim voldoende trekkracht voorhanden is, helemaal als de naald van de toerenteller de 2.000 is gepasseerd. De CR-V is gewoon bovengemiddeld snel. Met 340 Nm achter de hand kun je vlot opschakelen zonder direct veel kracht te verliezen. Over de soepel schakelende zesbak geen klachten, de aandrijflijn is dik in orde. Dankzij extra geluiddempende maatregelen is het binnen in de CR-V aangenaam stil. Honda zegt het "realtime" 4WD-systeem zodanig te hebben aangepast dat de achterwielen sneller assistentie verlenen als de voorwielen doorslippen. Toch werden wij op een verlaten bospad nog een aantal keren geconfronteerd met naar grip zoekende voorbanden. Nóg vlotter bijspringen van de achteras kan dus geen kwaad.
Goed kijken
De oplettende kijker had het wellicht al gespot: Honda heeft het uiterlijk van de CR-V bijgepunt. We zien andere kop- en mistlampen, gewijzigde achterlichten, een grille met "lamellen" en anders gemodelleerde bumpers voor en achter. Niet wereldschokkend en ook binnenin moet je goed kijken om de verschillen met het vorige model te zien. Op een rijtje: verchroomde deurgrepen, bedieningknoppen op het stuur, nieuwe hoofdsteunen en een anders vormgegeven klokkenwinkel. Daarnaast voorziet Honda de CR-V van nieuwe bekledingsmaterialen. Kan geen kwaad, zo"n bescheiden facelift, het model loopt tenslotte al weer sinds 1995 mee. In 2002 volgde daarop nog een restyling. De CR-V met 2,2-liter dieselmotor is in drie versies leverbaar: LS, ES en Executive. Boven op de uitrusting van de LS heeft de ES standaard onder meer klimaatregeling, VSA-stabiliteitssysteem, gordijnairbags voor en achter, cruise control, mistlampen en lichtmetalen wielen. De duurste uitvoering, de Executive, doet daar nog leren stoel-, stuur- en pookknopbekleding, elektrisch inklapbare buitenspiegels, een schuif-/kanteldak, verwarmbare voorstoelen en privacy glass bij. Los daarvan kun je nog drie extra uitrustingspakketten bestellen, het Safety, Sun en Travel Package. Samenvattend kunnen we stellen dat de CR-V 2.2 i-CTDI een prima toevoeging op het programma is. De importeur verwacht er jaarlijks 250 tot 300 op kenteken te zetten.
Plaats een reactie
PRIVATE LEASE Honda CR-V

Lease'm
Honda CR-V 2.0 HEV 2WD Elegance 30th Anniversary Edition
€ 889