AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: (het weer uitgestelde...) Gran Turismo 5
34
Wat hebben we lang moeten wachten op Gran Turismo 5... Maar na jaren van uitstel ligt het spel op 3 november dan toch in de winkel. Herstel: op het moment van schrijven horen wij dat het spel toch is uitgesteld tot 'later dit jaar'. Ondanks dat we drie uur geleden nog op een officiële presentatie verzekerd kregen dat geruchten over uitstel echt niet klopten... Hoe het ook zij: wij konden vanmiddag alvast kennismaken met de zelfbenoemde koning van de racegames.
In een klein zaaltje van het Nederlandse hoofdkantoor lepelt een Sony-medewerker de specificaties van Gran Turismo 5 op. Het duizelt je bijna als je ziet wat Sony allemaal in het spel gestopt heeft. Een bloemlezing: meer dan 1.000 auto's, ondersteuning van 3D-televisies, een 'Stig Challenge' op het Top Gear Circuit, weerseffecten en nachtraces.
We gaan aan de gang in de Arcade-mode, waar we slechts kunnen kiezen uit de echte pk-monsters. De Audi R8 kennen we nog van GT5: Prologue en is bovendien de minst potentie optie. Een goede keuze voor onze hernieuwde kennismaking met de Nordschleife, dus. Dat circuit ontbrak immers in GT5: Prologue. We spelen het spel op een HD-televisie en we moeten zeggen: het spel ziet er absoluut verbluffend uit. De auto's reageren heel direct op stuurbewegingen, vooral de Gallardo die we later rijden is nogal 'tail happy'. Het onder controle houden van de Lamborghini geeft echter veel voldoening.
Een kleine stuurfout trekt ons abrupt van de roze autowolk af en tot onze verbazing zien we zelfs vonken van de kerbstone afkomen. We spelen ook nog even op een 3D-televisie, en de voorlopige conclusie is: leuk, maar zo'n televisie is absoluut niet noodzakelijk voor ultiem speelplezier. Scheelt ook weer een paar honderd euro!
Kortom: Gran Turismo 5 is een zeer imposant spel en de eerste kennismaking smaakt zeker naar meer. De A-Spec mode, om precies te zijn, want die 'carrièremodus' met de 1000+ auto's konden we nu niet spelen. Pas na een langdurige kennismaking kunnen we concluderen of GT5 echt Forza 3 van de troon weet te stoten als beste racegame ooit. Wordt zeker vervolgd, alleen wanneer?
We gaan aan de gang in de Arcade-mode, waar we slechts kunnen kiezen uit de echte pk-monsters. De Audi R8 kennen we nog van GT5: Prologue en is bovendien de minst potentie optie. Een goede keuze voor onze hernieuwde kennismaking met de Nordschleife, dus. Dat circuit ontbrak immers in GT5: Prologue. We spelen het spel op een HD-televisie en we moeten zeggen: het spel ziet er absoluut verbluffend uit. De auto's reageren heel direct op stuurbewegingen, vooral de Gallardo die we later rijden is nogal 'tail happy'. Het onder controle houden van de Lamborghini geeft echter veel voldoening.
Een kleine stuurfout trekt ons abrupt van de roze autowolk af en tot onze verbazing zien we zelfs vonken van de kerbstone afkomen. We spelen ook nog even op een 3D-televisie, en de voorlopige conclusie is: leuk, maar zo'n televisie is absoluut niet noodzakelijk voor ultiem speelplezier. Scheelt ook weer een paar honderd euro!
Kortom: Gran Turismo 5 is een zeer imposant spel en de eerste kennismaking smaakt zeker naar meer. De A-Spec mode, om precies te zijn, want die 'carrièremodus' met de 1000+ auto's konden we nu niet spelen. Pas na een langdurige kennismaking kunnen we concluderen of GT5 echt Forza 3 van de troon weet te stoten als beste racegame ooit. Wordt zeker vervolgd, alleen wanneer?