Gereden: Ford Transit Connect

Ford Transit Connect
Ford Transit ConnectFord Transit ConnectFord Transit ConnectFord Transit ConnectFord Transit ConnectFord Transit ConnectFord Transit ConnectFord Transit ConnectFord Transit ConnectFord Transit Connect
De goede ontvangst van de Transit Custom legt een loodzware last op de schouders van de eerstvolgende nieuwe bestelauto van Ford. En dat is de Transit Connect, die bepaald niet teleurstelt. Hij verbaast zelfs, met zijn... benzinemotor!

Haast onhoorbaar baant de Ford Transit Connect 1.0 EcoBoost zich een weg door het heuvelachtige landschap nabij München. Ondanks 300 kg ballast in de laadruimte van de 1342 kg zware besteller, komt het fluisterende driecilinder turbomotortje (100 pk/170 Nm) geen moment in ademnood. Hij snort zelfs met beduidend meer gemak heuveltje-op dan zijn maximaal 80 kg zwaardere soortgenoot met dieselmotor (1.6 TDCi, 95 pk/220Nm). Of lijkt dat nu maar zo? Het koppel van de diesel ligt over het gehele toerengebied flink hoger dan dat van de benzineversie, die op zijn beurt hoogstens profiteert van een nauwer gespatieerde transmissie, met 6 versus 5 versnellingen. Qua verbruik legt de EcoBoost het sowieso af tegen de diesel; Ford geeft 5,6 tegen maximaal 4,8 l/100 km op. De CO2-uitstoot is met 129 g/km voor de EcoBoost iets hoger dan van de 1,6-liter diesels, die leverbaar zijn met 75, 95 en 115 pk.

Serieus alternatief

De Transit Connect roept de vraag op of een bestelauto met een benzinemotor een serieus alternatief kan zijn voor een diesel. Tegenover de hogere brandstofkosten staat bij de Transit Connect EcoBoost (vanaf € 11.590,-) een prijsvoordeel van minstens € 2.500,- ten opzichte van de 95 pk TDCI. Mocht de calculator je niettemin vertellen dat dieselen goedkoper is, dan zou je het extra rijplezier van de EcoBoost nog kunnen laten opwegen tegen de hogere maandlasten.
De nieuwe Transit Connect maakt net als de vorig jaar geïntroduceerde Transit Custom vooral indruk met zijn rij-eigenschappen en comfort. Verder zien we dezelfde aandacht voor praktische details, zoals de opvallend bolle vorm van de tussenwand. Aan cabine-zijde levert dit extra ruimte voor de bestuurder op, terwijl de vorm in de laadruimte garandeert dat er platen van 240x120 cm in passen. De keerzijde is het gebolde raampje in die wand, die van de binnenspiegel een heuse lachspiegel maakt - in de verkeerde zin van het woord. Gelukkig zijn er grote, dubbele buitenspiegels. Echt op de lachspieren werkt de smalle, extra zitplaats tussen de voorstoelen. Voor noodgevallen, zegt Ford, terwijl er alleen mensen zonder benen kunnen zitten. Beter is het om de leuning neer te klappen, waarna er een handig tafeltje verschijnt. De passagiersstoel biedt helaas bar weinig zitcomfort; het is een concessie voor de in- en opklap-mogelijkheden die het complexe stoelframe biedt. De laadruimte is 2,9 of 3,6 kuub groot, (was 2,8 en 3,7 m3) terwijl het laadvermogen bijna 1.000 kg bedraagt (was max. 930 kg). Een Europallet past nipt door de schuifdeur, terwijl er twee achter elkaar in de laadruimte passen - ook in de Connect met korte wielbasis. De Ford Transit Connect arriveert in januari bij de dealers.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.