Gereden: Ford Mustang

Ford Mustang
De Mustang is pas na de zomer verkrijgbaar bij de Nederlandse dealers. Wij gingen echter alvast op pad met een geïmporteerd Amerikaans exemplaar om de nieuwe 'pony car' van Ford aan de tand te voelen.

De Mustang is een rijdende aandachtstrekker – bedrieglijk snel maar uit technisch oogpunt niet buitengewoon geavanceerd, om de kosten te drukken. De enige reden dat deze auto een ton in Euro's benadert, is het Nederlandse belastingklimaat. Zonder BPM zou de Mustang minder dan de helft kosten.

Op afroep zijn enorme sprongen voorwaarts beschikbaar die normaal gesproken zijn voorbehouden aan grote turbodiesels. De automaat heeft slechts zes versnellingen, maar met zoveel macht onder je rechtervoet is dat twee keer zo veel als je nodig zou hebben. In Europa krijgt de 5.0 418 pk, deze Amerikaanse versie levert er zelfs 441 en een vermorzelend koppel van 542 Nm. Over het hele toerenbereik voelt de acceleratie precies hetzelfde aan. Dat de automaat zich niet laat opjagen en zelfs in Track-modus merkbaar moet nadenken alvorens tot actie over te gaan, onderstreept nog maar eens dat de grote coupé geen messcherp rijijzer is.

Welke stand je ook kiest, de stuurbekrachtiging van de Mustang vormt vakkundig een barrière tussen bestuurder en wegdek. De Mustang helt over en even lijkt er een moment van onderstuur op te treden alvorens de Ford alsnog de bocht om gaat, al dan niet geholpen door een fikse duw op het gaspedaal om de balans te corrigeren. Dat is mede het gevolg van de vrij conventionele onderdelen waaruit het onderstel is opgebouwd: een verstevigde MacPherson-ophanging voor en onafhankelijke wielophanging met schroefveren achter. Niks speciaals, maar desalniettemin een primeur voor de Mustang, die na een halve eeuw eindelijk z'n starre achteras met bladveren vaarwel zegt. Echte scherpte creëert de Amerikaan er niet mee, het is vooral het comfort dat ervan profiteert.

Meer lezen over de gloednieuwe Ford Mustang en hoe deze 'pony car' het doet in een test tegen de Lexus RC F? Dat kan in de nieuwe GTO (1/2015), die nu verkrijgbaar is. Klik hier om de editie online te bestellen en gratis thuisbezorgd te krijgen!

Lezersreacties (51)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.