AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Ford Mondeo 2.2 TDCi
1
De Ford Mondeo is binnenkort verkrijgbaar met een nieuwe 2.2 TDCi motor met 155 pk vermogen en 400 Nm koppel. Dat zijn indrukwekkende cijfers voor een viercilinder diesel.
'He is the man who counted all the four hundred newtonmeters', en onze gastheer wijst naar de man die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de nieuwe 2.2 TDCi-motor van Ford. Belangrijkste technische gegevens: 155 pk vermogen en – inderdaad – 400 Nm koppel. Dat zijn indrukwekkende cijfers voor een viercilinder diesel.
Eerlijkheidshalve dient daarbij vermeld te worden dat die 400 newtonmeter beschikbaar is als tijdelijke 'overboost' – normaal heeft de 2.2 TDCi tussen 1.800 en 2.250 tpm 360 Nm voorhanden, nog altijd goed voor de eerste plaats bij de viercilinder dieselaars. Het verbruik steeg hierbij slechts 0,1 liter per 100 kilometer. (6,1 l./100 km). Om tot deze prestaties te komen, werd de slag van het bekende (door Ford zelf ontwikkelde) 2-literblok van 130 pk en 330 Nm vergroot van 86 naar 94,6 millimeter. Daarop werden de drijfstangen, zuigers, motormanagement en de vorm van de verbrandingskamers aangepast. Maar ook nieuwe injectoren (0,125 i.p.v. 0,180 mm, voor een fijnere inspuiting) en zeven (i.p.v. vijf) inspuitkanalen doen een duit in het zakje. Kortom, dankzij de nodige aanpassingen aan het bestaande blok heeft Ford nu een beul van een diesel tot z'n beschikking waarmee de Mondeo als eerste is uitgerust. Andere Ford-producten zoals de Jaguar X-Type zullen in 2005 volgen.
Eerlijkheidshalve dient daarbij vermeld te worden dat die 400 newtonmeter beschikbaar is als tijdelijke 'overboost' – normaal heeft de 2.2 TDCi tussen 1.800 en 2.250 tpm 360 Nm voorhanden, nog altijd goed voor de eerste plaats bij de viercilinder dieselaars. Het verbruik steeg hierbij slechts 0,1 liter per 100 kilometer. (6,1 l./100 km). Om tot deze prestaties te komen, werd de slag van het bekende (door Ford zelf ontwikkelde) 2-literblok van 130 pk en 330 Nm vergroot van 86 naar 94,6 millimeter. Daarop werden de drijfstangen, zuigers, motormanagement en de vorm van de verbrandingskamers aangepast. Maar ook nieuwe injectoren (0,125 i.p.v. 0,180 mm, voor een fijnere inspuiting) en zeven (i.p.v. vijf) inspuitkanalen doen een duit in het zakje. Kortom, dankzij de nodige aanpassingen aan het bestaande blok heeft Ford nu een beul van een diesel tot z'n beschikking waarmee de Mondeo als eerste is uitgerust. Andere Ford-producten zoals de Jaguar X-Type zullen in 2005 volgen.
In de Duitse Eifel, in de buurt van het Ford Research Centre in Aachen, maken we kennis met de Mondeo Duratorq 2.2 TDCi. Een heuvelachtig gebied, dus ideaal om het koppel eens even flink aan te spreken. En dat valt alles behalve tegen. Niet alleen doet de diesel in het vooronder in alle rust z'n werk, de trekkracht is daarbij fenomenaal. Met 40 km/h in z'n vier heuvel op? Het kan. Met een gangetje van 80 in z'n 6? Geen probleem. De Mondeo is met deze krachtbron een serieuze krachtpatser. Omdat je met zo'n zesbak sneller dan gebruikelijk hoog in de toeren zit, is tijdig overschakelen (voor 4.500 tpm) wel van belang, anders is de fut eruit. Doe je dat, is de Mondeo donders snel. In 8,7 seconden zit je al op de 100 km/h en pas bij 220 km/h is het afgelopen met de pret.
We moeten echter nog even geduld hebben. De Mondeo Duratorq 2.2 TDCi komt pas na de zomer naar Nederland. Hij voldoet dan nog aan de Euro-3-norm, in 2005 is de motor gereed voor de Euro-4 emissie-eisen. Het 'Titanium'-model (deze versie reden wij in Duitsland, de definitieve Nederlandse naam is nog niet bekend) heeft de looks van de ST220 en wordt de sportieve versie van de luxe Executive. Daarmee is deze nieuwe Mondeo-variant niet alleen beresterk, hij ziet er ook nog eens gelikt uit.
We moeten echter nog even geduld hebben. De Mondeo Duratorq 2.2 TDCi komt pas na de zomer naar Nederland. Hij voldoet dan nog aan de Euro-3-norm, in 2005 is de motor gereed voor de Euro-4 emissie-eisen. Het 'Titanium'-model (deze versie reden wij in Duitsland, de definitieve Nederlandse naam is nog niet bekend) heeft de looks van de ST220 en wordt de sportieve versie van de luxe Executive. Daarmee is deze nieuwe Mondeo-variant niet alleen beresterk, hij ziet er ook nog eens gelikt uit.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Op Zoek Naar
Met deze occasions vier je de vijfpitter voor nog geen €5.000
Nieuws
Vijf betrouwbare stationwagons voor nog geen vijf mille
Achtergrond
SUV of stationwagon: occasionprijzen Ford Kuga en Mondeo Wagon vergeleken
Nieuws
Ford Mondeo ST200: toen een middenklasser nog stoer mocht zijn - In het Wild
Nieuws