AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Fiat Panda 4x4
Fiat is zelf lyrisch over de Panda 4x4. In Toscane gingen we het terrein in en ondervonden we zelf wat de kleine rakker zoal in zijn mars heeft.
Fiat is zelf lyrisch over de Panda 4x4. In Toscane gingen we het terrein in en ondervonden we zelf wat de kleine rakker zoal in zijn mars heeft.
Fiat had voor de introductie van de Panda 4x4 veel werk gemaakt om ons te kunnen bewijzen waartoe de kleine duvel in in staat is en had op een terrein rond een jachtslot in Toscane een echt off-roadtraject uitgezet. We kunnen meteen met de deur in huis te vallen: de Panda 4x4 staat zijn mannetje. Hij weet uitstekend raad met rulle, onverharde bospaden, met flinke hellingen en glibberige 'wallekanten'. Met zijn hogere grondspeling (5 cm ten opzichte van de normale versie) kan je ook door diepe plassen 'waden' en vanuit een plas weer omhoog het pad oprijden. En dat alles bovendien met de toch niet zo héél sterke 1,2-liter Firemotor met 60 pk en 102 Nm koppel.
Fiat heeft de Panda 4x4 uitgerust met een visco-koppeling die is geïntegreerd in het achterdifferentieel. De aandrijving is onder normale omstandigheden op de voorwielen, maar het systeem zorgt er bij mindere grip van die voorwielen automatisch voor dat de aandrijfkrachten naar behoefte en tot maximaal 100 % naar de achterwielen wordt overgebracht. Ook is de Panda 4x4 uitgerust met een MSR (Motor Schlemppmoment Regelung) aanvulling op het ABS, dat ingrijpt als de grip verloren raakt indien te snel wordt teruggeschakeld.
Van de Panda 4x4 komen twee uitvoeringen, de Climbing, waarin we nu hebben gereden en de gewone 4x4, die in het voorjaar arriveert. De Climbing heeft een bodemvrijheid van 165 mm en de gewone heeft 160 mm. Verder zijn er technisch geen verschillen. Beide versies hebben dezelfde aangepaste voor- en nieuwe, onafhankelijke achterwielophanging. De bodemspeling van de 4x4 is daarmee dan ook 50 mm groter dan van de gewone voorwielaangedreven Panda. De 4x4 weegt overigens zo'n 90 kg meer dan de 2x4.
De Climbing staat op aluminium wielen met 185/65 R14 M+S-banden. De Panda 4x4 is er tot het komende voorjaar alleen als Climbing en alleen met de bekende 60 pk 1,2-litermotor. Rond april komt ook de 1,3-liter Multijet commonrail diesel met 70 pk beschikbaar. Die Climbing heeft in de kleur gespoten bumpers en buitenspiegelbumpers, de stoere beschermplaten, brede beschermstrips aan de zijkanten, dakrails en lichtmetalen wielen. De 4x4 doet 't zonder die zaken.
Ook binnenin zullen de specificaties van de beide versies verschillen, al zijn de juiste details nog niet bekend. Maar de Climbing is in ieder geval de meest luxueuze van het tweetal. De Climbing zal vanaf half oktober bij de Nederlandse dealers staan. De prijzen en specificaties zullen binnenkort bekend worden gemaakt. Voorlopig rekenen we op een bedrag van rond € 13.200. Een uitgebreid rijverslag van de Panda 4x4 leest u in AutoWeek 39, die verschijnt op woensdag 15 september.
Fiat heeft de Panda 4x4 uitgerust met een visco-koppeling die is geïntegreerd in het achterdifferentieel. De aandrijving is onder normale omstandigheden op de voorwielen, maar het systeem zorgt er bij mindere grip van die voorwielen automatisch voor dat de aandrijfkrachten naar behoefte en tot maximaal 100 % naar de achterwielen wordt overgebracht. Ook is de Panda 4x4 uitgerust met een MSR (Motor Schlemppmoment Regelung) aanvulling op het ABS, dat ingrijpt als de grip verloren raakt indien te snel wordt teruggeschakeld.
Van de Panda 4x4 komen twee uitvoeringen, de Climbing, waarin we nu hebben gereden en de gewone 4x4, die in het voorjaar arriveert. De Climbing heeft een bodemvrijheid van 165 mm en de gewone heeft 160 mm. Verder zijn er technisch geen verschillen. Beide versies hebben dezelfde aangepaste voor- en nieuwe, onafhankelijke achterwielophanging. De bodemspeling van de 4x4 is daarmee dan ook 50 mm groter dan van de gewone voorwielaangedreven Panda. De 4x4 weegt overigens zo'n 90 kg meer dan de 2x4.
De Climbing staat op aluminium wielen met 185/65 R14 M+S-banden. De Panda 4x4 is er tot het komende voorjaar alleen als Climbing en alleen met de bekende 60 pk 1,2-litermotor. Rond april komt ook de 1,3-liter Multijet commonrail diesel met 70 pk beschikbaar. Die Climbing heeft in de kleur gespoten bumpers en buitenspiegelbumpers, de stoere beschermplaten, brede beschermstrips aan de zijkanten, dakrails en lichtmetalen wielen. De 4x4 doet 't zonder die zaken.
Ook binnenin zullen de specificaties van de beide versies verschillen, al zijn de juiste details nog niet bekend. Maar de Climbing is in ieder geval de meest luxueuze van het tweetal. De Climbing zal vanaf half oktober bij de Nederlandse dealers staan. De prijzen en specificaties zullen binnenkort bekend worden gemaakt. Voorlopig rekenen we op een bedrag van rond € 13.200. Een uitgebreid rijverslag van de Panda 4x4 leest u in AutoWeek 39, die verschijnt op woensdag 15 september.
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Praktijkervaring

Praktijkervaring Fiat Panda: dit vinden eigenaren van hun auto
Nieuws

Oude Fiat Panda 4x4 als P4ND4 Hybrid
Nieuws

Fiat Panda moet ruimte maken voor Alfa Romeo Tonale
Nieuws

Goedkoopste nieuwe auto’s in 2023 flink duurder
Nieuws

Fiat Panda Sergio Tacchini (1991) - Liefhebber Gezocht
Nieuws
