Gereden: Fiat Croma

Fiat Croma
Fiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat Croma
Wie op dit moment bij de Fiat-dealer op zoek gaat naar een grote middenklasser, loopt met lege handen weer naar buiten. En dat is eigenlijk al geruime tijd zo. In 2002 kwam een einde aan de Marea. De laatste echt grote Fiat was de Croma, die van 1985 tot 1994 in het gamma zat. Nu staat een gloednieuwe Croma op de agenda.
Wie op dit moment bij de Fiat-dealer op zoek gaat naar een grote middenklasser, loopt met lege handen weer naar buiten. En dat is eigenlijk al geruime tijd zo. In 2002 kwam een einde aan de Marea. De laatste echt grote Fiat was de Croma, die van 1985 tot 1994 in het gamma zat. Nu staat een gloednieuwe Croma op de agenda. De eerste Croma was een vijfdeurs hatchback van een vrij conventionele snit. De nieuwe is allesbehalve conventioneel. In feite is het een soort van crossover tussen een stationcar en een MPV, hoewel Fiat het zelf liever een 'comfort wagon' noemt. Daarmee bedoelen ze dat de auto alleen de aspecten van een MPV heeft meegekregen voor zoverre die het comfort van de inzittenden ten dienste zijn. En toegegeven, de Croma heeft niet dat busjes-achtige wat de meeste MPV's tegen wil en dank met zich meezeulen.
De Croma is 160 cm hoog, wat zo'n 10 cm meer is dan een gewone stationcar. En dat merk je bij het instappen al. Je schuift gemakkelijk naar binnen, maar als je eenmaal zit, is er een 'gewone' auto naast je nodig om door te krijgen dat je net wat hoger bent. We rijden met de 1.9 JTD 16v, de 150 pk versie, voorzien van automaat. Het blijkt een prettig vervoermiddel. Duidelijk afgestemd op comfort, waardoor de auto het slechte wegdek van de Italiaanse bergweggetjes goed compenseert. En ook bij hoge snelheden op de autostrada is een gesprek zonder stemverheffing prima te voeren. De Croma reageert prettig direct op het stuur en de in dit segment veelgemaakte fout - overenthousiaste stuurbekrachtiging - heeft Fiat niet gemaakt.
Of deze 150 pk diesel de juiste keus is, is echter de vraag. Na een paar uurtjes sturen stappen we over in de 120 pk diesel, en het verschil blijkt in de praktijk marginaal. Romeinse avondspits
De nieuwe Croma verrast met de vijfcilinder 2,4 liter diesel. Met 200 pk en 400 Nm een absolute uitblinker in dit segment. Omdat er maar een enkel exemplaar met deze motor beschikbaar was tijdens de introductie, konden we er slechts een halfuurtje mee door de Romeinse avondspits rijden. Te weinig om een weloverwogen oordeel te vellen, maar de eerste impressie was erg hoopgevend.
Naast de drie genoemde dieselmotoren (alledrie standaard met partikelfilter) wordt de Croma leverbaar in een tweetal benzineversies: de 1.8 MPI 16v met 140 pk en de 2.2 MPI 16v, goed voor 147 pk. Ook zijn er vijf verschillende transmissies. De benzinemotoren krijgen standaard een handbediende vijfbak mee, terwijl de 2.2 als optie een sequentiële vijfbak biedt. De viercilinder diesels hebben standaard zes verzetten handbediend. De 150 pk kan optioneel worden uitgerust met een sequentiële automatische zesbak. Deze transmissie is op de 200 pk diesel standaard.
De Croma wordt leverbaar in vier uitrustingsniveaus, in oplopende volgorde Active, Dynamic, Business Connect en Emotion genaamd. Een 2.2 MPI Active gaat naar verwachting 27.500 euro kosten, de 200 pk diesel heeft een indicatieprijs van 41.000 euro. De nieuwe Croma staat vanaf 23 juni bij de Nederlandse dealers. Alleen op de 1.8 MPI moeten we nog tot begin 2006 wachten. De volledige rij-impressie met de Fiat Croma staat in AutoWeek 18, die woensdag 27 april in de winkels ligt.