AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Fiat Croma
1
Fiat bracht in 2005 na negen jaar afwezigheid weer een Croma op de markt. Helaas voor het Italiaanse merk ontbreekt de auto op de gemiddelde shortlist van de mensen die in het D-segment winkelen. Een facelift moet hier verandering in brengen.
Kleine auto's kun je met een gerust hart aan het Italiaanse merk overlaten, denk maar aan de Panda, 500 en Grande Punto. De grotere modellen hebben het echter traditioneel moeilijk. Vorig jaar verkocht Fiat namelijk maar 634 Croma's, een aantal waar Volkswagen en Ford niet bang van worden.
Fiat heeft de auto voorzien van een Bravo-front en we moeten zeggen, het staat 'm goed. De rest van de neus is eveneens nieuw, met als belangrijkste blikvanger de dubbele grille. Wat betreft het ruimteaanbod heeft de Croma het als vanouds weer goed voor elkaar: met 1,93 meter kun je moeiteloos achter jezelf zitten.
Daarover gesproken: de zitpositie achter het stuur valt ons tegen. Je zit enigszins met opgetrokken knieën en het vlak staande stuur maakt het lastig om een prettige houding te vinden. De afwerking van het interieur is wel prima voor elkaar, op Duits niveau zelfs.
Hoewel de JTD-basismotor 'slechts' 120 pk heeft, geeft hij je niet het gevoel tekort te komen. Het enige smetje is de nadrukkelijke turbofluit. Rijden doet-ie prima: de auto is verder lekker stil en de Croma weet de meeste oneffenheden op een nette manier weg te werken.
Fiat heeft de auto voorzien van een Bravo-front en we moeten zeggen, het staat 'm goed. De rest van de neus is eveneens nieuw, met als belangrijkste blikvanger de dubbele grille. Wat betreft het ruimteaanbod heeft de Croma het als vanouds weer goed voor elkaar: met 1,93 meter kun je moeiteloos achter jezelf zitten.
Daarover gesproken: de zitpositie achter het stuur valt ons tegen. Je zit enigszins met opgetrokken knieën en het vlak staande stuur maakt het lastig om een prettige houding te vinden. De afwerking van het interieur is wel prima voor elkaar, op Duits niveau zelfs.
Hoewel de JTD-basismotor 'slechts' 120 pk heeft, geeft hij je niet het gevoel tekort te komen. Het enige smetje is de nadrukkelijke turbofluit. Rijden doet-ie prima: de auto is verder lekker stil en de Croma weet de meeste oneffenheden op een nette manier weg te werken.
De volledige rij-impressie met de Fiat Croma is te lezen in AutoWeek 48, die op woensdag 28 november in de winkels ligt.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen