Gereden: Ferrari F430

Gereden: Ferrari F430
Gereden: Ferrari F430Gereden: Ferrari F430Gereden: Ferrari F430Gereden: Ferrari F430Gereden: Ferrari F430Gereden: Ferrari F430
De nieuwe Ferrari F430 herbergt veel technologie die afkomstig is uit de Formule 1. Geen wonder dat we de F430 niet alleen op de wegen rond Maranello rijden, maar dat ook een aantal ronden op Fiorano op het programma staan.

De nieuwe Ferrari F430 herbergt veel technologie die afkomstig is uit de Formule 1. Geen wonder dat we de F430 niet alleen op de wegen rond Maranello rijden, maar dat ook een aantal ronden op Fiorano op het programma staan.

Het moge bekend zijn dat de technologische kennis die in de autosport wordt opgedaan ten goede komt aan de producten voor alledag. Bij geen enkele fabrikant is de link met de autosport zó zichtbaar als bij Ferrari. Maar dat is natuurlijk ook wat de klanten willen. Met een state of the art elektronisch differentieel (E-Diff), een draaiknop op het stuur waarmee de wagendynamiek afgesteld kan worden (manettino) en een dikke diffuser aan de achterkant gaat de F430 weer een stap verder richting F1.

Motorentovenaar
Ik laat de V8-middenmotor, die onder een glazen kap ligt te pronken, vol in de toeren janken op weg naar de eerste bocht van Fiorano - het testcircuit van Ferrari. Onder supervisie van de Fransman Jean-Jacques His - de motorentovenaar die Renault zoveel succes in F1 bezorgde en daar afgelopen mei vertrok - werd een volledig nieuw blok ontwikkeld, in basis ook al gebruikt door Maserati. Het is dus geen opgeboorde versie van de 3.6 uit de 360 Modena.
Vooral onderin is de F430 sterker dan z'n voorganger. Niet dat die kinderachtig van z'n plek ging, integendeel. Maar bij lage toeren zijn de reacties op het gas feller, terwijl hij wel als vanouds doorjankt tot ruim 8.500. En wat een krachtpatser; de honderd wordt bereikt in een asfaltversplinterende vier seconden, als top geven de Italianen 'meer dan 315 km/h' op.

350 rondjes Fiorano
Het optionele F1-schakelsysteem is verfijnd om alle pk's optimaal naar de achterwielen te brengen. Onder meer door aanpassingen aan overbrengingen, de hydraulica en de software. Ferrari geeft als schakeltijd 0,15 seconden op. Iets minder snel dan BMW's SMG, maar stukken verfijnder en een duidelijke verbetering ten opzichte van de 360. Alleen het terugschakelen zou nog een tikkeltje alerter mogen.
De optionele keramische remmen zijn fenomenaal en voor een auto van dit kaliber eigenlijk onmisbaar. Het kost een beetje maar dan heb je ook wat; testrijders van Ferrari hebben er 350 (!) rondjes Fiorano voor nodig gehad om ze aan flarden te krijgen.
Waar de lijnen van de 612 Scaglietti niet onmiddellijk kunnen overtuigen, maakt de F430 een verpletterende eerste indruk. Zeker in de kleur rosso corsa, eigenlijk de enige juiste voor deze auto.

Het volledige verslag over de Ferrari F430 lees je in AutoWeek 44, die woensdag 20 oktober in de winkels ligt.