Gereden: Daihatsu Copen

Daihatsu Copen
De Daihatsu Copen lijkt gemaakt voor de Nederlandse zomers. Lekker toeren over rivierdijken, een buitje tussendoor bederft de pret niet want je zit zo weer overdekt, en voor onze wegen is 'ie vlot zat. En belangrijker, de Copen is er nu ook met het stuur op de goede plek, aan de linkerkant dus.
De Daihatsu Copen lijkt gemaakt voor de Nederlandse zomers. Lekker toeren over rivierdijken, een buitje tussendoor bederft de pret niet want je zit zo weer overdekt, en voor onze wegen is 'ie vlot zat. En belangrijker, de Copen is er nu ook met het stuur op de goede plek, aan de linkerkant dus.
Je kon de guitige Copen, die verdacht veel op een Audi TT Roadster lijkt, al in 2004 aanschaffen, maar dan moest je wel genoegen nemen met een rechtsgestuurde auto. Niet echt handig voor het vasteland van Europa. Bovendien lag er in het ronde neusje een minuscuul torretje van 700 cc, dat dankzij een turbo 68 pk leverde. Ook dat is gewijzigd zodat we nu met de 87 pk sterke Copen 1.3 op pad kunnen. Hij blijkt voldoende trekkracht te bieden bij lage toeren, maar boven de 4.000 omwentelingen verraadt hij zijn ware Daihatsu-aard. Hij zet 't op een brullen en de 1,3-liter met variabele kleptiming draait met alle plezier meer dan 6.000 toeren. Ondanks de ingewikkelde vouwconstructie van het klapdak weegt de Copen slechts 850 kilo. Vandaar dat de 0-100-sprint al in 9,0 seconden achter de rug is. De bak schakelt exact en met korte slagen. De besturing is vrij direct maar zou nog wat meer gevoel mogen bieden voor het pure gevoel bij zo'n compacte roadster hoort. En hoewel het stuur nu aan de goede kant zit, zouden we het graag nog wat hoger willen instellen. Maar verder is de Copen echt zo'n autootje waarin je met plezier leuke binnenweggetjes pakt. Je kunt dat overigens zonder schuldgevoel doen, want de Copen stoot per kilometer slechts 140 gram CO2 uit en moet volgens zijn schepper gemiddeld 1 op 16,6 verbruiken. Met de kap open zie je aan de binnenspiegel dat de carrosserie niet superstijf is, met het dakje dicht voelt de auto steviger aan.
Wie een Copen wil, moet niet claustrofobisch zijn want met een gesloten kap overvalt je een opgesloten gevoel. Denk bovendien aan de lage dakrand met het uitstappen! Maar met één druk op de knop zit je weer in de openlucht. De fijne sportstoelen bieden goede ondersteuning, wat heel prettig is tijdens het betere bochtenwerk. De vernieuwde Copen is er vanaf € 22.695 en daarmee ben je ten opzichte van 'oude' Copen-kopers spekkoper. Die kostte hetzelfde met het stuur aan de rechterkant en minder vermogen! Overigen stap je voor ongeveer hetzelfde geld in een Micra C+C of een Colt CZC.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.